مروری بر ترکیب، ساختار، و دینامیک گوارشی شیر از گونه های مختلف

تماس با ما :

مروری بر ترکیب، ساختار، و دینامیک گوارشی شیر از گونه های مختلف

Debashree Roy Aiqian Ye Paul J. Moughan Harjinder Singh

  • موسسه Riddet، دانشگاه Massey، Palmerston North، نیوزیلند

زمینه و هدف

: متنوع شدن صنایع لبنی  از حالت سنتی مبتنی بر شیر گاو  به سمت  فرآورده های شیری از گونه های غیر گاوی باعث شده که  علاقه مندی  به شیرهای غیر گاوی افزایش یابد . چندین گزارش حکایتی در مورد فواید تغذیه ای این شیرها وجود دارد و گزارش هایی از تحمل و هضم بهتر برخی از شیرهای غیر گاوی نسبت به شیر گاو توسط افراد و همچنین ویژگی های خاصی که تصور می شود بین شیرهای غیر گاوی با شیر انسان مشترک است، وجود دارد. بنابراین، شیرهای غیر گاوی کاربردهای بالقوه ای در تغذیه نوزادان، کودکان و سالمندان برای تولید محصولات تخصصی با پروفایل های تغذیه ای بهتر دارند . با این حال، اطلاعات علمی و درک بسیار کمی در مورد رفتار هضمی شیرهای غیر گاوی وجود دارد.

دامنه و رویکرد:

خواص کلی برخی از شیرهای غیر گاوی در مقایسه با شیرهای انسان و گاو، به ویژه با تمرکز بر مشخصات پروتئینی، ترکیب چربی، پتانسیل ضد حساسیت و قابلیت هضم آنها بررسی شده است. رفتارهای انعقادی شیرهای مختلف در معده و تأثیر آنها بر سرعت هضم پروتئین و چربی به طور مفصل بررسی شده است.

یافته ها و نتیجه گیری های کلیدی:

گونه های مختلف شیر از نظر ترکیب، ساختار و خواص فیزیکوشیمیایی متفاوت هستند. این ممکن است یک عامل کلیدی در رفتارهای مختلف گوارشی آنها باشد. کشک های تشکیل شده در معده در طی هضم معده ای برخی از شیرهای غیر گاوی نسبتاً نرمتر از آنهایی هستند که از شیر گاو تشکیل می شوند، که تصور می شود تا حدی کمک می کند که شیرهای غیر گاوی به راحتی هضم یا تحمل شوند. سرعت انتقال پروتئین و چربی به روده کوچک احتمالاً تابعی از ساختار کلان و میکرو کشک تشکیل شده در معده است که به نوبه خود تحت تأثیر عواملی مانند ترکیب کازئین، گلبول چربی و میسل کازئین قرار می گیرد. با این حال، از آنجایی که هیچ اطلاعاتی در مورد رفتار انعقادی شیرهای غیر گاو در معده انسان در دسترس نیست، به منظور درک تأثیر تفاوت‌های ترکیبی و ساختاری بر پویایی هضم شیر از گونه‌های مختلف، به مطالعات علمی عمیق نیاز است.

معرفی

شیر برای برآوردن نیازهای تغذیه ای و فیزیولوژیکی نوزاد ، تکامل یافته است. بنابراین شیر از نظر تغذیه ای به عنوان یک غذای با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود. انسان ها از دوران ماقبل تاریخ به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود شیر گاو ، و غیر گاو (مانند بز و گوسفند) را مصرف می کردند .

به عنوان یک منبع تغذیه مناسب، شیر گاو به دلیل در دسترس بودن و حجم بالای تولید، پرمصرف ترین شیر در سراسر جهان است. شیرهای غیر گاوی برای مردم کشورهای در حال توسعه و همچنین در مناطق جغرافیایی که آب و هوای طبیعی برای بقای گاوهای شیری نامناسب است از اهمیت تغذیه ای برخوردار است (۳و۴). به عنوان مثال، شیر گاومیش در آسیا، شیر گوسفند در اروپا و حوزه مدیترانه (از جمله خاورمیانه)، شیر شتر (“طلای سفید صحرا”) در آفریقا، شیر بز در آفریقا و جنوب آسیا، شیر اسب در نواحی استپی آسیای مرکزی، شیر گاو در فلات تبت، شیر گوزن شمالی در شمال اسکاندیناوی، شیر گاو مشک در قطب شمال، و شیر میتون در مناطق تپه ای شبه قاره هند (۳، ۵).

از کل تولید شیر جهان، نسبت کل تولید شیر غیر گاوی از ۹ درصد در سال ۱۹۶۱ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است (شکل ۱). از کل تولید جهانی شیر غیر گاوی، شیر گاومیش تقریباً سه برابر، شیر شتر تقریباً دو برابر شده و شیر بز در این مدت اندکی افزایش یافته است. هیچ آمار جهانی از میزان شیر تولید شده از سایر گونه های لبنی مانند گاوزبان، اسب، الاغ، آهو، گاو مشک و لاما در دسترس نیست. بسیاری از تولید شیر غیر گاوی به دلیل مقادیر ناشناخته ای که به صورت محلی در خانه کشاورز مصرف می شود یا به طور مستقیم توسط کشاورزان به مردم محلی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه فروخته می شود، به طور رسمی گزارش نشده است (۶، ۷).

شکل ۱٫ نسبت شیرهای گاو و غیر گاو تولید شده در سطح جهان در سال (A) 1961 و (B) 2018.  (منبع FAOstat، مارس ۲۰۲۰)

افزودن شیر به عنوان یک محصول به سیستم‌های مزرعه‌های غیر گاو ارزش افزوده به همراه دارد  و به کشاورزانی که در مواجهه با  نوسان قیمتهای گوشت، مو و پشم درگیر می شوند میتواند کمک می‌کند. صنعت شیردوشی گاومیش، بز، گوسفند و شتر در بسیاری از نقاط جهان به خوبی راه اندازی شده است، محبوبیت بیشتری پیدا می کند و ثابت می کند که یک تجارت سودآور برای کسانی است که قبلاً آن را اجرا کرده اند.

اخیراً نیوزلند توسعه سیستم پرورش لبنی گوزن قرمز را معرفی کرده است. شرکت های لبنی بزرگ و همچنین شرکت های کوچک و متوسط تخصصی  (SMEs) نیز علاقه مند به استفاده از شیرهای غیر گاوی به عنوان استراتژی تنوع بخشی برای سبد محصولات خود هستند.

الزامات نظارتی برای اطمینان از تولید ایمن شیر گاو (و فرآورده های آن) در اکثر نقاط جهان به خوبی تعریف شده است. با این حال، همان محدودیت های نظارتی ممکن است در مورد شیر و فرآورده های شیر غیر گاو صادق نباشد. بنابراین، تاکید بر استانداردهای نظارتی خاص گونه برای تضمین ایمنی و کیفیت شیرهای مختلف برای مصرف انسان مورد نیاز است (۸-۱۱). همچنین، درک اهمیت رعایت قوانین رژیم غذایی مذهبی (مانند کوشر یا حلال) برای شرکت های لبنی غیر گاو شیری برای جلب پذیرش محصولات خود از گروه های مختلف مصرف کننده اهمیت دارد (۱۲).

در سال‌های اخیر، فرصت‌ها برای تولید شیر غیر گاوی و تولید محصولات گسترش یافته است، زیرا تصور می‌شود که تعداد گاوهای شیری از دیدگاه‌های زیست‌محیطی به حد خود رسیده است. همچنین اعتقاد بر این است که شیرهای غیر گاو در مقایسه با شیر گاو دارای مزایای تغذیه ای خاصی هستند. به عنوان مثال، شیر بز، گوسفند، شتر، اسب و الاغ نسبت به شیر گاو نسبتاً  هضم آسان‌تر ، حساسیت‌زایی کمتر و شباهت بیشتری به شیر انسان دارند (۴، ۱۳، ۱۴). علاوه بر این، شیرهای غیر گاوی را می توان برای تولید محصولات لبنی تخصصی با ارزش بالا با اهمیت بین المللی و همچنین منطقه ای (فرهنگی محلی) مانند پنیر، ماست، کره، قیمه، بستنی، شیر تخمیر شده، نوشیدنی های لبنی پروبیوتیک قرص های شیر، شیر خشک نوزادان (۳، ۱۵، ۱۶) استفاده کرد. با این حال، اطلاعات علمی نسبتا کمی در مورد فواید تغذیه ای شیرهای غیر گاوی در دسترس است. علاوه بر این، شکاف قابل توجهی در دانش علمی در مورد ترکیبات دقیق، به ویژه اجزای جزئی، و ساختار پروتئین و لیپید در این شیرها وجود دارد.

ترکیبات مقایسه ای شیرهای گاوی و غیر گاوی

مقایسه ترکیبات شیر از گونه های مختلف به طور گسترده در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفته است (۵، ۱۷-۱۹). گونه های مختلف شیر در ترکیبات متفاوت هستند (جدول ۱). پروتئین، چربی، لاکتوز و مواد معدنی چهار جزء اصلی در همه شیرها، صرف نظر از نوع آنها هستند (۱۸). ترکیبات شیر در همان گونه به دلیل عوامل مختلفی مانند نژاد، مرحله شیردهی، فاصله دوشش ، نوع خوراک و آب و هوا به طور قابل توجهی متفاوت است (۷، ۱۹). به عنوان مثال، Li و همکاران. (۲۶) اخیراً گزارش داده است که مرحله شیردهی عاملی کلیدی برای تفاوت در خواص ترکیبی و فیزیکوشیمیایی شیر گاو شیری در یک سیستم زایش فصلی در نیوزیلند است.

جدول ۱٫ ترکیب عمومی (گرم ۱۰۰ میلی لیتر-۱) شیر از گونه های مختلف پستانداران#.

 

شیرهای غیر نشخوارکننده (مانند شیرهای اسب و الاغ) در مقایسه با شیر گاوهای شیری و سایر شیرهای نشخوارکننده تا حدودی شبیه شیر انسان (از نظر محتوای پروتئین، لاکتوز و خاکستر) هستند (جدول ۱). شیرهای نشخوارکنندگان در مقایسه با شیر انسان و سایر شیرهای غیرنشخوارکننده، دارای پروتئین و چربی بیشتری هستند. شیر انسان حاوی مقادیر بسیار بالاتری از الیگوساکاریدهای مشتق شده از لاکتوز نسبت به شیر سایر گونه ها است (جدول ۱). شیر بز همچنین دارای محتوای الیگوساکارید نسبتاً بالاتری است که ترکیب آن مشابه شیر انسان است (۲۷، ۲۸).

نسبت پروتئین های اصلی

در مقایسه با شیر گاو و سایر شیرهای نشخوارکنندگان، شیر اسب و الاغ  مشابه با شیر انسان نسبت کازئین به پروتئین آب پنیر پایینی دارد،. در میان شیرهای نشخوارکننده، شیر بز، گوسفند و شتر نسبت کازئین به پروتئین آب پنیر کمتر و همچنین نسبت بتا کازئین به αs کازئین نسبتاً بالاتری در مقایسه با شیر گاو دارند (جدول ۲). بنابراین، این شیرهای غیر گاوی یک جایگزین جذاب به عنوان یک ماده طبیعی بالقوه برای شیر خشک نوزادان هستند (۱۳). نشان داده شده است که نسبت کمتر کازئین به پروتئین آب پنیر (یعنی نسبت بالاتری از پروتئین آب پنیر) برای هضم سریع‌تر پروتئین‌های شیر در شیر خشک نسبت به ترکیب پروتئین غالب کازئین مطلوب‌تر است (۳۱، ۳۲). از آنجایی که شیر انسان کمترین نسبت کازئین به پروتئین آب پنیر را دارد و نسبت بتا کازئین به αs-کازئین بالایی دارد و فاقد β-لاکتوگلوبولین است (جدول ۲)، بسیار عالی است. علاقه  مصرف کننده و همچنین صنعت لبنیات برای توسعه محصولات لبنی تخصصی، نه تنها برای نوزادان، بلکه برای افراد در گروه های سنی دیگر دلایل دیگر علاقه مندی به این گونه شیرها میباشد.

جدول۲مشخصات پروتین  (g L−۱) از گونه های مختلف پستانداران#.

بتا-لاکتوگلوبولین یکی از آلرژن های اصلی در نظر گرفته می شود که مسئول حساسیت به شیر گاو در کودکان است (۳۳). بنابراین، شیر از گونه‌هایی که فاقد β-لاکتوگلوبولین هستند یا نسبت بتا-لاکتوگلوبولین به α-لاکتالبومین کمتری دارند، برای مصرف انسان مورد توجه هستند. شیر شتر، مانند شیر انسان، حاوی β-لاکتوگلوبولین نیست (۳۴، ۳۵) یا ممکن است به مقدار کمی در اشکال مختلف وجود داشته باشد (۳۶-۳۸). شیر لاما همچنین فاقد β-لاکتوگلوبولین است (۵، ۳۹)، اما اطلاعات جزئی کمی در مورد ترکیب پروتئین آن در دسترس است..

 

 

ویژگی های میسل کازئین

کازئین‌های منفرد (αs1-، αs2-، β- و κ-کازئین) در تمام شیرها به‌عنوان ذرات خودآرایی که به عنوان «میسل‌های کازئین» شناخته می‌شوند، وجود دارند (۴۰). ساختار بنیادی میسل های کازئین موجود در شیر بسیاری از گونه ها به جز در شیر گاوهای شیری با جزئیات زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است. اخیراً Ingham و همکاران. (۴۱) از پراکندگی اشعه ایکس با زاویه کوچک استفاده کردند و گزارش دادند که ساختارهای داخلی میسل‌های کازئین شیر گاو، بز و گوسفند دارای شباهت‌های قوی تنها با تفاوت‌های جزئی است که ممکن است به دلیل تفاوت در ترکیب کازئین، هیدراتاسیون، و خواص فیزیکوشیمیایی باشد.

جدا از تفاوت در نسبت کازئین های مختلف (جدول ۲)، میسل های کازئین موجود در شیر گونه های مختلف از نظر اندازه، هیدراتاسیون و معدنی شدن متفاوت هستند (جدول ۳). در میان تمام شیرهای پستانداران، میسل های کازئین موجود در شیر انسان کمترین قطر را دارند. اندازه میسل کازئین شیر بز، گوسفند، آهو، شتر و اسب بزرگتر از شیر انسان و همچنین شیر گاو است (جدول ۳). Sood و همکاران (۵۳) گزارش کردند که از دست دادن کلسیم میسلی از میسل های کازئین شیر بدون چربی منجر به افزایش هیدراتاسیون (یا تورم) میسل های کازئین می شود. بر این اساس، در نظر گرفته شد که سطح هیدراتاسیون میسل های کازئین با کانی سازی میسل ها همبستگی منفی دارد (۵۴) یعنی زمانی که کانی سازی میسل کازئینی افزایش می یابد، درجه هیدراتاسیون میسل کازئین کاهش می یابد. بنابراین، هیدراتاسیون کمتر میسل‌های کازئینی شیر بز و گوسفند با کانی‌سازی بالاتر آن نسبت به میسل‌های کازئین شیر گاو مرتبط بود (۵۵، ۵۶). به طور مشابه، میسل‌های کازئین موجود در شیر گاومیش (۵۰) و شیر الاغ (۵۱) نسبت به شیر گاو، هیدراته‌تر و معدنی‌تر هستند.

 

جدول ۳٫ ویژگی های کازئین شیر از گونه های مختلف پستانداران#.

 

 

لازم به ذکر است که درجه بالایی از تنوع در نتایج گزارش شده برای ویژگی های میسل کازئین در همان گونه وجود دارد که ممکن است به دلیل تفاوت در روش های تحلیلی مورد استفاده باشد. علاوه بر این، تفاوت در نژادها، واریانت های ژنتیکی و محل های فسفوریلاسیون کازئین ها نیز ممکن است به تنوع در ویژگی های میسل های کازئین در داخل و بین گونه ها بیفزاید (۱۳).

ترکیب چربی شیر

در مقایسه با چربی شیر سایر گونه ها (به ویژه نشخوارکنندگان)، چربی شیر انسان حاوی نسبت کمتری اسیدهای چرب اشباع، نسبت بیشتری از اسیدهای چرب تک غیراشباع و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه، نسبت بالاتری از اسیدهای چرب ω-۶ به ω-۳ و بالاتر است. (جدول ۴). به طور کلی، شیر اسب و الاغ حاوی نسبت کمتری اسیدهای چرب اشباع شده و نسبت بیشتری از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه نسبت به شیر نشخوارکنندگان است. در مقابل، شیرهای نشخوارکنندگان حاوی نسبت بیشتری از اسیدهای چرب تک غیراشباع، نسبت اسیدهای چرب ω-۶ به ω-۳ و میزان کلسترول بالاتری نسبت به شیر اسب و الاغ هستند (جدول ۴). محتوای اسید لینولئیک مزدوج در شیرهای انسان و نشخوارکنندگان مشابه است اما در شیرهای غیرنشخوارکننده کمتر است (جدول ۴).

 

 

 

جدول ۴٫ مشخصات اسیدهای چرب (% از کل اسیدهای چرب) و میزان کلسترول شیر از گونه های مختلف پستانداران.

 

چربی های شیر گوسفند و بز غنی از زنجیره کوتاه (مسئول طعم متمایز این شیرها) و تری گلیسرول های زنجیره متوسط (TAGs) هستند. به طور مشابه، چربی شیر گاومیش حاوی نسبت‌های بالاتری از TAGs با زنجیره متوسط نسبت به شیر گاو است که دارای نسبت‌های بالایی از TAGs با زنجیره بلند است (۵۷-۶۰). در مقابل، شیر شتر حاوی نسبت بیشتری از اسیدهای چرب با زنجیره بلند و نسبت کمتری از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه نسبت به شیر گاو است (۶۱). داده‌های مربوط به ترکیب چربی شیر گوزن قرمز کمیاب است، اما در نظر گرفته می‌شود که این شیر حاوی ۵ تا ۱۰ درصد اسیدهای چرب غیراشباع کمتر و نسبت‌های بالاتری از زنجیره کوتاه‌تر و اسیدهای چرب اشباع شده نسبت به شیر گاو است (۲۱). این تفاوت‌ها ممکن است به رفتارهای مختلف هضم چربی شیر از گونه‌های مختلف کمک کند، زیرا TAGهای زنجیره کوتاه یا متوسط به طور مؤثرتری توسط لیپازها هیدرولیز می‌شوند (۶۲,۶۳).

اسیدهای چرب اشباع با زنجیره بلند آزاد، مانند اسید پالمیتیک (C16: 0)، به طور موثر در بدن جذب نمی شوند، زیرا آنها صابون های چرب نامحلول با کلسیم را در روده کوچک تشکیل می دهند (۶۴، ۶۵). در این زمینه، ساختار TAG نقش کلیدی ایفا می کند. بیشتر اسید پالمیتیک زنجیره بلند (C16: 0) موجود در شیر انسان (بیش از ۷۰٪) در موقعیت sn-2 ساختار TAG قرار دارد. این موقعیت برای هضم و جذب این اسید چرب و همچنین سایر مواد مغذی مناسب در نظر گرفته می شود (۱۸، ۶۲، ۶۶). ژرمن و دیلارد (۶۴) بیان کردند که محل اسیدهای چرب اشباع شده، مانند اسید پالمتیک با زنجیره بلند روی موقعیت sn-2 TAGها، باعث می شود که اسیدهای چرب موقعیت sn-1 و sn-3 به راحتی توسط لیپازهای پانکراس هیدرولیز شوند. اسیدهای چرب آزاد و مونوآسیل گلیسرول sn-2 تولید می کند که به راحتی در روده کوچک جذب می شود. این همچنین باعث می شود که کلسیم شیر کاملاً در دسترس و قابل جذب باشد. شیر الاغ نزدیکترین نسبت اسید پالمتیک واقع در موقعیت sn-2 (یعنی ۵۴ درصد) نسبت به شیر انسان (۷۴ درصد) را دارد (جدول ۴). بنابراین، اصلاح ساختار TAG در شیر سایر گونه‌ها ممکن است به ارائه پروفایل‌های بهتر هضم چربی شیر کمک کند. این می تواند یک منطقه مورد علاقه آینده باشد..

اندازه گلوبول چربی شیر

چربی موجود در شیر همه گونه ها به صورت قطرات کروی شکل کوچکی به نام گلبول هست که قطر آنها از ۰٫۲ تا ۱۵ میکرومتر متغیر است (۶۷). اندازه این گلبول های چربی در شیرهای گونه های مختلف متفاوت است. در شیر بز، گوسفند، شتر و اسب (اسب و الاغ) گلبول های چربی با اندازه کوچکتر در مقایسه با شیر گاو (جدول ۵) بیشتر است. تفاوت در اندازه های گلبول های چربی شیر از گونه های مختلف ممکن است بر هضم چربی آنها تأثیر متفاوتی بگذارد (۱۸، ۱۹). هسته TAG گلبول های چربی از همه گونه ها توسط یک سه لایه فسفولیپیدی (همراه با پروتئین های غشایی خاص) به نام غشای گلبول چربی شیر (MFGM) احاطه شده، محافظت شده و تثبیت می شود (۶۸، ۶۹). MFGM منحصر به شیر است و ساختار آن در همه شیرها مشابه در نظر گرفته می شود، اگرچه نسبت پروتئین های مختلف در MFGM ممکن است در بین گونه های مختلف متفاوت باشد (۷۰).

 

 

جدول ۵٫ اندازه کروی چربی شیر از گونه های مختلف پستانداران#.

 

به طور کلی، تفاوت در ویژگی‌های میسل‌های کازئین و گلبول‌های چربی در بین شیرهای مختلف نقش مهمی در تأثیرگذاری بر رفتار انعقادی و تحویل مواد مغذی آنها در طول هضم دارد که در بخش هضم شیر مورد بحث قرار گرفته است..

پتانسیل ضد حساسیت شیرهای غیر گاوی

بیش از ۲۰ پروتئین موجود در شیر گاو باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند. از این میان، فراکسیون های کازئین (به ویژه αs2-، αs1-، و ک-کازئین ها و همچنین تا حدی بتا کازئین)، لاکتوفرین، آلبومین سرم و β-لاکتوگلوبولین به عنوان شایع ترین آلرژن های شیر گاو در نظر گرفته می شوند. (۷۱-۷۳).

با توجه به مناسب بودن شیرهای غیر گاو به عنوان یک گزینه ضد حساسیت برای شیر گاو، علاقه روزافزونی وجود دارد (۷۴). چند مطالعه گزارش کرده‌اند که شیر اسب (۷۵)، شیر الاغ (۷۶، ۷۷)، شیر شتر (۷۸، ۷۹)، و شیر گاومیش آبی (۸۰) ممکن است جایگزین‌های بالقوه‌ای در موارد حساسیت‌زایی متوسط به شیر گاو در کودکان باشند. با این حال، این نیاز به بررسی بیشتر دارد زیرا واکنش متقاطع ضعیف پروتئین های شیر غیر گاو با پروتئین های شیر گاو گزارش شده است (۸۱-۸۳). جنکینز و همکاران (۷۱) یک مطالعه جامع در مورد واکنش متقابل پروتئین های شیر انسانی و غیر انسانی انجام دادند و دریافتند که درجه حساسیت زایی یک پروتئین شیر غیرانسانی به میزان شباهت آن با همولوگ های انسانی آن مرتبط است. آنها دریافتند که در مقایسه با پروتئین های شیر گاو، بز و گوسفند، پروتئین های شیر شتر و اسب (یعنی αs1- و β-کازئین ها) همولوگ تر با همتایان شیر انسان خود هستند که ممکن است دلیلی برای واکنش متقاطع ضعیف آنها باشد. یا در مقایسه با سایر شیرهای غیر گاوی دارای طبیعت کمتر حساسیت زا هستند.

Infante و همکاران (۸۴) گزارش کردند که ۲۵ درصد از بیماران ،تست ایمونولوژیک منفی برای واکنش های نامطلوب به پروتئین های شیر بز داشتند. بنابراین شیر بز را نمی توان جایگزین مناسبی در موارد حساسیت به شیر گاو دانست. به طور مشابه، شواهد قوی از حساسیت یا واکنش متقابل مثبت شیر بز، گوسفند، آهو و گاومیش با شیر گاو نیز وجود دارد (۸۳، ۸۵-۸۷). علاوه بر این، گزارش‌هایی در مورد حساسیت انتخابی به پروتئین‌های شیر بز و گوسفند، اما نه به پروتئین‌های شیر گاو، نیز موجود است (۸۸، ۸۹). Bevilacqua و همکاران. (۹۰) دریافتند که شیر بز با نسبت‌های پایین‌تر αs1-کازئین (و مقادیر بالاتر αs2-casein) در خوکچه هندی نسبت به شیر بز با محتوای αs1-کازئین بالا (و محتوای αs2-casein کم) به طور قابل‌توجهی حساسیت‌زا کمتر است. بنابراین، نسبت های مختلف پروتئین شیر نیز ممکن است نقش کلیدی در کنترل آلرژی به پروتئین شیر داشته باشد.

به طور کلی، شواهد علمی نشان می دهد که پایه کمی برای ترویج شیر غیر گاو یا پروتئین های شیر به عنوان جایگزینی برای شیر گاو برای افرادی که از آلرژی به شیر گاو (یا گاو) رنج می برند وجود دارد.

 

 

هضم شیر

نقش ضروری فاز معده در هضم شیر

این به خوبی پذیرفته شده است که شیر منبع پروتئین های متعادل از نظر تغذیه و بسیار قابل هضم است (۹۱، ۹۲). مطالعات قبلی گزارش کرده اند که نرخ تخلیه معده دو بخش اصلی پروتئین شیر (یعنی کازئین و پروتئین آب پنیر) به طور قابل توجهی متفاوت است. این منجر به مفهوم کازئین های هضم آهسته و پروتئین های آب پنیر با هضم سریع شده است (۹۳-۹۸).

هضم شیر توسط آنزیم های معده (عمدتاً پپسین و تا حدی لیپازهای معده) در حضور اسید کلریدریک اولین مرحله کلیدی در نظر گرفته می شود که به دنبال آن هضم بیشتر در روده کوچک توسط پروتئازها و لیپازهای روده انجام می شود. (۹۹، ۱۰۰). برخی از نوزادان انسان ممکن است دارای آنزیم کیموزین مانند پپسین باشند که تا روز ۱۱ پس از تولد از مایع معده ناپدید می شود (۱۰۱). کیموزین و پپسین متعلق به همان گروه پروتئینازهای آسپارتیک هستند که از باقیمانده‌های اسید آسپارتیک در مرکز فعال خود استفاده می‌کنند (۱۰۲). هر دو آنزیم ترجیحاً می توانند پیوند Phe105-Met106 κ-کازئین را هیدرولیز کنند، با این تفاوت که پپسین همچنین فعالیت پروتئولیتیک غیراختصاصی را نسبت به پیوند با باقیمانده های Trp، Tyr، Leu یا Val نشان می دهد و بنابراین فعالیت پروتئولیتیک بالاتری نسبت به فعالیت لخته شدن شیر آن دارد. (۱۰۲-۱۰۴). از آنجایی که محل اثر کیموزین و پپسین یکسان است، انتظار می رود مکانیسم اثر کیموزین و پپسین در رابطه با لخته شدن شیر مشابه باشد. کیموزین در محدوده pH 5.3-6.3 پایدارترین است، اما در شرایط اسیدی، یعنی کمتر از pH 3-4، و همچنین در مقادیر pH قلیایی بالا، یعنی pH بالای ۹٫۸، به سرعت فعالیت خود را از دست می دهد (۱۰۵). پپسین دارای حداکثر فعالیت پروتئولیتیک در pH 2، با محدوده pH بهینه ۲-۵، و فعالیت در محدوده pH pH 5.5-7.5 است. پپسین در pH های بالاتر از ۷٫۵ غیرفعال می شود (۱۰۶).

مکان های هیدرولیز پروتئین پپسین با مکان های پروتئازهای روده ای (عمدتا تریپسین و کیموتریپسین) متفاوت است. پپسین ترجیحاً روی κ-کازئین روی میسل‌های کازئین تأثیر می‌گذارد و منجر به انعقاد بخش کازئینی پروتئین‌های شیر در شرایط اسیدی می‌شود، در حالی که بخش پروتئین آب پنیر محلول باقی می‌ماند (۱۰۷). بنابراین، نقش اولیه معده در هضم شیر یک گام اساسی در تنظیم سرعت هضم پروتئین های شیر در دستگاه گوارش است (۱۰۸). از این نظر، درک دینامیک گوارشی و رفتار انعقادی شیر در طول هضم معده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا انعقاد شیر می‌تواند بر نرخ تحویل پروتئین‌ها، چربی‌ها و ترکیبات شیر مرتبط تأثیر بگذارد.

شواهد انعقاد شیر

شیر انسان به عنوان کشک بسیار نرم و شکننده در معده نوزاد شناخته شده است. Mason (109) تغییرات pH و میزان هیدرولیز پروتئین در محتویات معده جمع آوری شده با استفاده از لوله معده را در فواصل زمانی مختلف از ۲۵ نوزاد تازه متولد شده سالم (تمام ترم، بین ۵ تا ۱۳ روز) بررسی کرد. او وجود کشک کازئین را در محتویات معده جمع آوری شده پس از ۳۰ دقیقه شیردهی گزارش داد. او همچنین گزارش داد که هیدرولیز پروتئین ناچیز در این نمونه ها وجود دارد. به طور مشابه، اخیراً، د اولیویرا و همکاران. (۱۱۰) هضم معده شیر خام و پاستوریزه شده انسان را در نوزادان نارس تغذیه شده با لوله بررسی کردند. تجزیه و تحلیل ریزساختاری در مطالعه آنها نشان داد که شیر انسان دانه های پروتئینی بسیار نرم و شکننده ای را در معده نوزاد تشکیل می دهد.

خوک‌ها و خوک‌های در حال رشد به عنوان یک مدل حیوانی مناسب برای تحقیقات گوارش انسان در نظر گرفته شده‌اند (۱۱۱-۱۱۳). ازخوکچه های تغذیه شده با بطری برای مطالعه هضم شیر انسان و شیر خشک نوزادان استفاده شده است (۱۱۴-۱۱۶). برخی شواهد از تشکیل لخته (یا کشک) توسط شیر گاو در خوک ها یا خوکچه ها در ادبیات گزارش شده است. Washburn و Jones (117)  گزارش کردند که شیر بدون چربی گاو لخته سخت یا سختی را تشکیل می دهد، در حالی که شیر کامل گاو یک کشک نرم تر و نرم تر در معده بچه خوک ها (۲۸ تا ۳۵ روزه) تشکیل می دهد و این، چربی بالاتری دارد. محتوا، کشک نرم تر بود. برود و همکاران (۱۱۸) دریافتند که کازئین های شیر هموژن گاو در معده خوک ۲۸ روزه پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تغذیه لخته می شود، در حالی که بخش “آب پنیر” شیر محلول باقی مانده و به سرعت به روده کوچک منتقل می شود. به طور مشابه، Decuypere و همکاران. (۱۱۹) تشکیل لخته‌های کازئین سفت را در معده خوک‌هایی که زود از شیر گرفته شده بودند (۱۰ تا ۲۹ روزگی) گزارش کردند که با غذای خشک گاو با شیر تغذیه می‌شدند. شیره معده آنها در مقایسه با محتویات معده خوکچه های شیرده تغذیه شده با شیر خوک، زمان ماندگاری طولانی و ظرفیت بافری پایینی داشت و آزادسازی گاسترین بیشتری را تحریک می کرد. آنها بر این باور بودند که این تفاوت ها به دلیل لخته کازئین محکمی است که توسط یک غذای خشک مبتنی بر شیر گاو در خوک هایی که زود از شیر گرفته شده اند در مقایسه با دانه های نرم کازئین تشکیل شده از شیر خوک در خوک های شیرده ایجاد می شود.

 

ویژگی های لخته شدن شیر انسان و شیر گاو و پیامدهای آن

شیر گاو در مقایسه با شیر انسان به شکل کشک (یا لخته) در معده شناخته شده است.

Nakai و Li-Chan (108) خصوصیات انعقادی شیر انسان و گاو را با استفاده از آزمایش رسوب اسیدی در شرایط آزمایشگاهی در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد مورد مطالعه قرار دادند که در آن ۰٫۲٪ محلول پپسین اسیدی را به ۱۰۰ میلی لیتر از هر یک از شیر گاو و شیر انسان اضافه کردند. سرعت جریان ۱۵ میلی لیتر در ساعت آنها دریافتند که شیر انسان نسبت به شیر گاو، توده‌های پروتئینی (یا لخته‌های) بسیار ظریف‌تری تشکیل می‌دهد و گزارش کردند که این می‌تواند دلیل احتمالی کوتاه‌تر زمان تخلیه معده برای شیر انسان باشد.

تفاوت در ساختار کشک شیر انسان و گاو می تواند به تفاوت در ترکیبات چربی و پروتئین آنها مربوط باشد. نسبت پروتئین (کازئین) به چربی شیر انسان در مقایسه با شیر گاو (و همچنین سایر شیرهای غیر گاوی) بسیار پایین است (جدول ۱ و ۲) که احتمالاً عاملی است برای تشکیل کشک نرم (یا شکننده) آن. علاوه بر این، نسبت بالاتر بتا-کازئین به α-کازئین شیر انسان با کشک نرم و شل تشکیل شده توسط شیر انسان در معده نوزاد مرتبط است. Lichan و Nakai (120) یک مطالعه انعقادی آزمایشگاهی با کازئین شیر گاو درمان نشده، کازئین شیر گاو اصلاح شده با رنین و کازئین شیر انسان انجام دادند. کازئین شیر گاو اصلاح شده با رنین یک شیر گاو غنی از بتا کازئین (مشابه شیر انسان غنی از بتا کازئین) بود که با حذف انتخابی کسر αs1-کازئین از شیر گاو توسط فرآیندی که شامل عمل مایه پنیر است تولید شد. با اسیدی شدن محلول های مختلف کازئین به pH 2 یا pH 4، لیچان و ناکای (۱۲۰) مشاهده کردند که سختی لخته تشکیل شده از این محلول های مختلف کازئین به ترتیب کاهش می یابد: کازئین شیر گاو > کازئین شیر گاو اصلاح شده با رنین (غنی) در β-کازئین) > کازئین انسانی. در مطالعه دیگری، Lichan و Nakai (121) همچنین گزارش دادند که دفسفوریلاسیون متوسط یا جزئی کازئین شیر گاو با استفاده از فسفاتازهای مختلف (آلکالین فسفاتاز روده گوساله و اسید فسفاتاز سیب زمینی) در pH 4 منجر به خاصیت انعقاد اسیدی این کازئین اصلاح شده شیر گاو شد. محلول‌ها شبیه به محلول‌های شیر انسان و همچنین در میزان پروتئولیز بیشتر در مقایسه با لخته‌های محکم کازئین شیر گاو درمان‌نشده هستند. با این حال، همه این مطالعات مطالعات فیزیکوشیمیایی آزمایشگاهی بودند و مطالعات بیشتری در مدل‌های هضم in vitro یا in vivo برای تأیید این یافته‌ها باید انجام شود.

Blakeborough  و همکاران (۱۲۲) هضم شیر انسان، شیر گاو، و شیر خشک دوباره ساخته شده کودک (بر اساس پودر شیر خشک گاو خامه کامل) را با استفاده از خوکچه های ۱۴ روزه مطالعه کردند. شیر گاو یا شیر خشک بچه، کشک جامد سفت تشکیل می داد، در حالی که شیر انسان یک منعقد بسیار مایع مانند (ماده جامد کمی) در دستگاه گوارش فوقانی خوکچه تشکیل می داد. آنها همچنین فراهمی زیستی روی (روی) را از این سیستم های شیر تعیین کردند. آنها دریافتند که برای شیر گاو (و همچنین شیر خشک) ~۵۵-۷۲ و~۶۰-۶۶٪ از روی به ترتیب در کشک موجود در شیره معده و گوارش روده باقی می ماند در حالی که برای شیر انسان ۴۳ و ۷ درصد روی به ترتیب در کشک موجود در شیره معده و هضم روده حفظ شد. آنها پیشنهاد کردند که این تفاوت ها در توزیع و دسترسی زیستی روی در دستگاه گوارش خوکچه های تغذیه شده با شیر انسان یا شیر گاو ممکن است به دلیل تفاوت های موجود در قوام کشک کازئین تشکیل شده توسط شیرهای مختلف باشد.

هضم شیر از گونه های مختلف

هضم پروتئین

محتوای پروتئین کمتر، نسبت کمتر کازئین به پروتئین آب پنیر و نسبت بتا-کازئین به αs-کازئین شیر انسان در مقایسه با شیر سایر گونه‌ها به خواص کشک شدن نرم آن در شرایط آزمایشگاهی و همچنین در vivoIn، همانطور که قبلا توضیح داده شد می انجامد. اگرچه هیچ یک از شیرهای غیر انسانی با ترکیب شیر انسان مطابقت ندارند، اما شیر اسب و الاغ به عنوان ژل های بسیار ضعیف یا شکننده (یا کشک یا لخته ها) در هنگام اسیدی شدن یا درمان با مایه پنیر (۱۲۳-۱۲۵) شناخته شده است و بنابراین انتظار می رود ایجاد کشک نرم یا شکننده در معده، در مقایسه با شیر گاو، به دلیل محتوای کازئین کمتر باشد. به طور مشابه، برخی از شیرهای نشخوارکنندگان، مانند شیر بز و شتر (۱۲۶-۱۳۰)، به دلیل محتوای کم کازئین یا کازئین بزرگ‌تر، به دلیل اسیدی شدن یا درمان با مایه پنیر (یا پپسین) باعث ایجاد کشک نرم در معده می‌شوند. اندازه میسل در مقایسه با شیر گاو، حتی اگر نسبت‌های نسبتاً بالاتری از کازئین نسبت به شیر اسب و انسان دارند. با این حال، هیچ مطالعه مقایسه ای مستقیم در شرایط آزمایشگاهی یا درون تنی هضم بین شیر گاو و غیر گاو، با تمرکز بر ویژگی های تشکیل کشک آنها در معده، تا به امروز گزارش نشده است. تنها چند مطالعه مقایسه ای در زمینه هضم آزمایشگاهی بر روی شیرهای گاو و غیر گاو وجود دارد که بر هضم پروتئین یا چربی آنها تمرکز دارد.

Jasińska (131) درجات هیدرولیز توسط پپسین و تریپسین کازئین های میسلی بدست آمده از شیر بدون چربی گاو، انسان، بز و اسب را مقایسه کرد. نرخ هیدرولیز پپتیک کازئین های میسلی از شیر گاو، انسان، بز و اسب به ترتیب ۲۳-۴۲ (برای نژادهای مختلف گاو متفاوت)، ۸۰، ۶۵، و ۴۳٪ بود. نرخ هیدرولیز تریپتیک کازئین های میسلی از شیر گاو، انسان، بز و اسب به ترتیب ۷۶ تا ۹۰، ۱۰۰، ۹۶ و ۹۲ درصد بود. اعتقاد بر این بود که حساسیت بالاتر شیر انسان و بز به دلیل دانه‌های میسلی کوچک‌تر و وجود نسبت‌های بالاتر β-کازئین در ساختارهای میسلی آنها در مقایسه با شیر گاو (که نسبت‌های بالاتری از αs1-casein دارد) است.

اخیراً Hodgkinson  و همکاران. (۱۳۲) هضم استاتیک معده را در شرایط آزمایشگاهی شیر کامل گاو و بز در pH 3.0  مطالعه کردند و گزارش کردند که پس از ۲۰ و ۶۰ دقیقه هضم، کازئین های شیر بز سریعتر از کازئین های شیر گاو (بر اساس سدیم دودسیل سولفات) هضم شدند. تجزیه و تحلیل تصویر الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید (SDS-PAGE)، احتمالاً علت آن را  به دلیل انعقاد نسبتاً نرم یا شکننده تشکیل شده توسط شیر بز می داند. تاگلیازوچی و همکاران (۱۳۳) همچنین هضم استاتیک گوارشی گاو، بز، گوسفند و شیر بدون چربی شتر (طبق پروتکل INFOGEST) را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که میزان گروه های آمینه آزاد تولید شده در طول هضم معده برای بز، گوسفند بیشتر است. و پروتئین های شیر شتر، نشان می دهد که پروتئین های موجود در این شیرهای غیر گاو سریعتر از پروتئین های شیر گاو در طول مرحله معده هیدرولیز می شوند. با این حال، پس از مرحله روده، آنها گزارش دادند که فقط پروتئین های شیر بز سریعتر از پروتئین های شیر سایر گونه ها هیدرولیز می شوند که همه آنها دارای سرعت هیدرولیز مشابهی بودند. تاگلیازوچی و همکاران (۱۳۴) و روتلا و همکاران. (۱۳۵) یافته های مشابهی را در مطالعات قبلی خود گزارش کردند، به عنوان مثال، درجه هیدرولیز پروتئین های شیر بدون چربی بز در مراحل معده و روده بسیار بیشتر از پروتئین های شیر بدون چربی گاو بود. نویسندگان بیان کردند که درجه بالاتر هیدرولیز پروتئین های شیر بز مشاهده شده در تمام مطالعات احتمالاً به دلیل حساسیت بالاتر پروتئین های شیر بز به پپسین است.

Maathuis  و همکاران (۱۳۶) قابلیت هضم و کیفیت پروتئین مقایسه ای (براساس نیتروژن و اسیدهای آمینه زیست قابل دسترسی) شیر انسان، شیر خشک شیرخوار مبتنی بر گاو و شیرخشک نوزاد مبتنی بر شیر بز را با استفاده از مدل tiny-TIM  (یک مدل پویا در شرایط آزمایشگاهی مدل گوارشی نوزاد) بررسی کردند. آنها دریافتند که قابلیت هضم پروتئین و کیفیت همه رژیم ها مشابه است. با این حال، نرخ هضم پروتئین در طول ۶۰ دقیقه اول هضم برای فرمول مبتنی بر شیر گاو نسبت به شیر انسان و فرمول مبتنی بر شیر بز کندتر بود. آنها فرض کردند که تفاوت در خصوصیات لخته شدن شیرهای مختلف منجر به تفاوت در تخلیه معده آنها می شود، زیرا آنها دریافتند که کشک حاصل از فرمول مبتنی بر شیر گاو برای مدت طولانی تری در محفظه معده کوچک باقی می ماند. TIM با شیر انسان و شیرخشک نوزاد بر پایه شیر بز مقایسه شد. به طور مشابه، Ye et al. (32) هضم دینامیک معده در شرایط آزمایشگاهی فرمول های مبتنی بر شیر بز و گاو را در یک نسخه کوچک از شبیه ساز معده انسان (HGS)، شبیه سازی هضم معده نوزاد بررسی کردند. نویسندگان دریافتند که شیرخشک نوزاد مبتنی بر شیر بز، دانه‌های پروتئینی کوچک‌تری را در mini-HGS تشکیل می‌دهد که منجر به هیدرولیز سریع‌تر پروتئین‌های آن در مقایسه با پروتئین‌های حاصل از شیر گاو می‌شود. بر اساس مطالعات ذکر شده در بالا به نظر می رسد که تفاوت در ساختار کشک های تشکیل شده از شیر گونه های مختلف در طول هضم معده ممکن است عامل کلیدی باشد که مسئول رفتارهای مختلف هضم آنها باشد.

در مقابل، Almaas  و همکاران. (۱۳۷) هیچ تفاوتی در هضم کازئین ها و α-لاکتالبومین از شیر بدون چربی گاو و بز (با محتوای αs1-کازئین بالا و پایین) پس از هضم ثابت گوارشی با استفاده از شیره معده انسان (HGJ) و شیره دوازدهه انسان (HDJ) پیدا نکردند. آنها همچنین هیچ تفاوتی بین شیر بز با محتوای αs1-کازئین بالا و پایین پس از هضم با HGJ و HDJ پیدا نکردند. با این حال، آنها مشاهده کردند با استفاده از تجزیه و تحلیل تصویر (SDS-PAGE) که بتا-لاکتوگلوبولین شیر بز در مقایسه با بتا-لاکتوگلوبولین شیر گاو در هر دو هضم معده و روده به سرعت هضم می شود. الزهار و همکاران (۱۳۸) هیدرولیز β-لاکتوگلوبولین جدا شده از شیر گوسفند و گاو توسط پپسین خوک را مطالعه کردند و دریافتند که بتا-لاکتوگلوبولین از شیر گوسفند به دلیل ساختار درجه سوم کمی متفاوت و آبگریزی سطح بالاتر، سریعتر هیدرولیز می شود. از آنجایی که β-لاکتوگلوبولین به عنوان یکی از آلرژن های اصلی در نظر گرفته می شود (در شیر انسان وجود ندارد)، درجه بالاتر هیدرولیز پپسین β-لاکتوگلوبولین در شیر بز و گوسفند ممکن است دلیل احتمالی این باشد که برخی افراد شیرغیر گاوها را بهتر از شیر گاو تحمل می کنند.

ویتانا و همکاران (۲۳) هضم وگوارش مقایسه ای در شرایط آزمایشگاهی شیرخام بدون چربی گاو و آهو را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که پس از هضم معده، تقریباً ۴۹ و ۲۷ درصد از کازئین‌های شیر گوزن و گاو هضم نشده باقی می‌مانند (تحلیل تصویر SDS-PAGE)، در حالی که پس از هضم روده، کازئین‌های هر دو گونه کاملاً هضم شدند. این نشان داد که در طول هضم ، کازئین های شیر گوزن با سرعت بیشتری نسبت به کازئین های شیر گاو هضم می شوند. ما فرض می کنیم که مقادیر بیشتری از کازئین های باقی مانده در فاز معده برای شیر بدون چربی گوزن ممکن است به دلیل محتوای پروتئین بالاتر (و همچنین محتوای کازئین) شیر گوزن مورد استفاده در مطالعه آنها باشد، که نشان می دهد ترکیب ذاتی شیر نیز نقش کلیدی در هضم معده دارد. ویتانا و همکاران (۲۳) همچنین دریافتند که α-لاکتالبومین در شیر آهو سریعتر از شیر گاو هیدرولیز می شود. با این حال، β-لاکتوگلوبولین هر دو گونه به هضم معده و دوازده  مقاوم است.

برخلاف مطالعات فوق، برخی مطالعات هیچ تفاوتی در هیدرولیز سریع‌تر پروتئین‌های شیر گاو را نسبت به پروتئین‌های شیر بز گزارش نکرده‌اند. به عنوان مثال، اینگلینگستاد و همکاران. (۱۳۹) گزارش دادند (بر اساس تجزیه و تحلیل تصویر (SDS-PAGE که ۶۹ و ۸۲ درصد از کازئین ها پس از هیدرولیز توسط HGJ شیرهای بدون چربی گاو و بز به ترتیب هضم نشده باقی ماندند. با این حال، پس از درمان بیشتر با HDJ، تقریبا تمام کازئین های شیر هر دو گونه هضم شدند. آنها دریافتند که β-لاکتوگلوبولین و α-لاکتالبومین هر دو گونه نسبت به HGJ بسیار مقاوم هستند و پس از هیدرولیز با HDJ، حدود ۶۴ درصد از β-لاکتوگلوبولین هر دو گونه هضم نشده و ۹۱ و ۶۵ درصد از α-لاکتالبومین باقی مانده است. شیر بدون چربی گاو و بز به ترتیب هضم نشده باقی ماند. Mros و همکاران (۱۴۰) هیچ تفاوتی در هضم پروتئین شیر بدون چربی گاو، بز و گوسفند به دنبال هیدرولیز توسط پپسین و پانکراتین گزارش نکردند.

به طور مشابه، میلان و همکاران. (۱۴۱) گزارش کردند که شیر غنی شده با پروتئین کامل بز، در مقایسه با شیر غنی شده با پروتئین کامل گاو، به طور مشابه (علی رغم تفاوت در ترکیب مواد مغذی ذاتی آنها) در بزرگسالان جوان (۱۸ تا ۲۸ سال) هضم و متابولیزه می شود. با این حال، آنها قبل از دادن پاراستامول به شرکت کنندگان برای مصرف، آن را در نوشیدنی های شیر غنی شده حل کردند (سطح پاراستامول پلاسما به عنوان نشانگری برای تخلیه معده استفاده شد). لازم به ذکر است که بسته به نوع پاراستامول مورد استفاده، ممکن است در طول هضم معده در داخل آن یک اثر بافری داشته باشد (۱۴۲) و بنابراین، در حین انجام مطالعات هضم انسان برای نتیجه گیری قطعی باید توجه دقیقی صورت گیرد.

Vaisman  و همکاران (۱۴۳) زمانهای تخلیه معده را در انسان از شیر شتر و گاو با استفاده از تکنیک سینتی گرافی بررسی کردند و گزارش کردند که خواص انعقادی ضعیف شیر شتر (همانطور که در طی انعقاد اسیدی یا مایه پنیر مشاهده شد) هیچ مزیت نسبی نسبت به شیر گاو از نظر تخلیه معده وجود ندارد. لازم به ذکر است که کشک نرم یا شکننده حاصل از شیرهای غیر گاو (مانند شیر شتر، بز، اسب و الاغ) در طی انعقاد اسید یا مایه پنیر تنها نشانه ای از نحوه رفتار این شیرهای غیر گاوی در انسان است. فرآیند هضم معده یک پدیده پیچیده و پویا است و برای نتیجه‌گیری قطعی، باید مطالعات مقایسه‌ای عمیق در شرایط in vitro و in vivo روی شیرهای گاو و غیر گاو که هضم معده را در انسان شبیه‌سازی می‌کنند، انجام شود.

نه تنها ترکیب پروتئین و (یا) ساختار میسل کازئین، بلکه همچنین ترکیبات مختلف دمای پردازش و زمان ممکن است باعث ایجاد تفاوت در ساختار کشک در معده شود، که ممکن است بر سرعت تحویل پروتئین به روده کوچک و جذب بعدی آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، Ye  و همکاران. (۱۰۷) رفتار هضم دینامیک معده شیر خام و گرم شده (۹۰ درجه سانتیگراد برای ۲۰ دقیقه) گاو را با استفاده از HGS مورد مطالعه قرار دادند. HGS یک مدل معده پویا است که قادر به شبیه سازی نیروهای انقباض معده و جریان مایعات معده در داخل بدن است (۱۴۴). یه و همکاران (۱۰۷) دریافتند که شیر خام یک لخته محکم “نزدیک بافته شده” تشکیل می دهد، در حالی که شیر گرم شده دانه های پروتئینی ریز و شل را تشکیل می دهد (شکل ۲) که منجر به هیدرولیز آهسته کازئین ها از شیر خام در مقایسه با شیر گرم شده می شود. این به این دلیل بود که در شیر خام، فقط کازئین ها در تشکیل لخته نقش داشتند، در حالی که در شیر گرم شده، هم کازئین ها و هم پروتئین های آب پنیر دناتوره شده در تشکیل لخته نقش داشتند (۱۴۵). حرارت دادن در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه منجر به تشکیل کمپلکس بین پروتئین‌های آب پنیر کاملاً دناتوره‌شده و کازئین‌ها از طریق گروه‌های سولفیدریل و پیوندهای دی سولفیدی می‌شود (شکل ۳)، که مانع تشکیل یک لخته محکم می‌شود (۱۴۶، ۱۴۷). کافمن (۱۴۸) گزارش کرد که شیر تیمار شده با درجه حرارت فوق العاده (UHT)  منجر به تشکیل لخته های نرم در معده بچه خوک ها می شود که منجر به سطوح بالاتر آمینو اسیدها و اوره در سرم خون آنها در مقایسه با شیر پاستوریزه و خام می شود. ، که انعقاد قوی تری را تشکیل دادند. بنابراین، انتظار می‌رود که این تفاوت‌ها در بازسازی معده ناشی از گرم کردن، یک دلیل احتمالی کلیدی برای استفاده بیشتر از نیتروژن غذایی پس از غذا از شیر UHT بدون چربی (۱۴۰ درجه سانتیگراد برای ۵ ثانیه) در مقایسه با شیر پاستوریزه بدون چربی (۷۲ درجه سانتیگراد برای ۲۰ ثانیه) باشد. و همچنین شیر میکروفیلتر شده بدون چربی در انسان (۱۴۹).

 

 

شکل ۲٫ تصاویری از لخته های تشکیل شده در طی هضم معده ۲۰۰ گرم شیر بدون چربی گاو گرم نشده (ردیف بالا) و گرم شده (ردیف پایین) در زمان های مختلف هضم. منبع: برگرفته از Ye  و همکاران. (۱۰۷).

 

شکل ۳٫ نمودار شماتیک مکانیسم احتمالی وقایع در طول تشکیل کشک پروتئینی از (A) شیر خام (گرم نشده) و  (B) شیر گرم شده در طول هضم معده. منبع: برگرفته از Ye  و همکاران. (۱۴۵).

Doan (150) یک بررسی جامع بر اساس مطالعات بر روی هضم معده ای شیر فرآوری شده (جوشیده، تبخیر شده، یا اسیدی شده) و خام گاو در اوایل دهه ۱۹۰۰ منتشر کرد و گزارش داد که شیر جوشانده، تبخیر شده یا اسیدی شده به سرعت از معده انسان تخلیه می شود. و دلیل آن کشک ریزتر یا نرم تر تشکیل شده است. پیشنهاد شد که اصلاح شیر خام گاو با استفاده از شرایط مختلف فرآوری ممکن است یک گزینه بالقوه در تولید غذاهای کودک یا نوشیدنی های مبتنی بر لبنیات با خواص مشابه شیر انسان باشد.

تا به امروز، هیچ مطالعه ای در مورد تأثیر شرایط مختلف گرمایش یا فرآوری بر رفتارهای هضم شیرهای غیر گاوی در صنعت گزارش نشده است. لازم به ذکر است که فرآوری تجاری یا شرایط تکنولوژیکی مورد نیاز برای شیرهای غیر گاو ممکن است با شرایط مورد نیاز برای شیر گاو متفاوت باشد. علاوه بر این، تأثیر شرایط مختلف فرآوری بر رفتارهای هضم شیرهای غیر گاوی ممکن است متفاوت از آن بر روی شیر گاو باشد زیرا تفاوت در ترکیب و ساختار آنها وجود دارد.

.

تأثیر شبکه پروتئین بر هضم چربی – ساختار شیر کامل

در طول هضم معده ای شیر کامل، گویچه های چربی به طور فیزیکی در داخل لخته پروتئینی که تشکیل می شود به دام افتاده اند. بنابراین، ماهیت یا ساختار شبکه پروتئینی تشکیل شده بر سرعت آزادسازی و هضم چربی توسط لیپازهای دستگاه گوارش تأثیر می گذارد (۱۴۵، ۱۵۱-۱۵۳). مطالعات قبلی نشان داده اند که ماهیت یا ساختار شبکه پروتئینی تشکیل شده به نوبه خود به ترکیب پروتئین (نسبت پروتئین کازئین به پروتئین آب پنیر)، نسبت پروتئین به چربی و تأثیر شرایط مختلف پردازش بستگی دارد. (۹۹، ۱۵۴). به عنوان مثال، Mulet-Cabero و همکاران. (۱۵۴) هضم دستگاه گوارش در شرایط آزمایشگاهی سیستم های مدل را بر اساس نسبت های مختلف کازئین به پروتئین آب پنیر با استفاده از یک مدل معده نیمه دینامیک مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که ویسکوزیته یا سفتی انعقاد تشکیل شده با افزایش نسبت پروتئین کازئین به پروتئین آب پنیر افزایش می یاب، که منجر به تخلیه کندتر معده و هضم و جذب کندتر مواد مغذی می شود. آنها همچنین دریافتند که افزودن مقادیر فزاینده چربی به مدل‌های پروتئین غنی از کازئین، لخته‌های تکه تکه‌تری را با کاهش قابل توجهی در استحکام آنها ایجاد می‌کند. این نشان می‌دهد که وجود چربی مانع از تجمع پروتئین‌ها می‌شود، که ممکن است به نوبه خود بر سرعت هضم مواد مغذی تأثیر بگذارد.

Ye  و همکاران (۱۵۱) هضم معده ای  شیر خام گاو (بدون حرارت) و حرارت داده شده (۹۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه) را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که آزادسازی گلبولهای چربی به ویژگیهای تجزیه لخته پروتئین و آزادسازی گلبولهای چربی وابسته است. دانه های ریز لخته های پروتئینی تشکیل شده از شیر کامل گرم شده بیشتر از لخته های سفت تشکیل شده از شیر کامل خام بود (شکل ۴). به طور مشابه، Ye  و همکاران. (۱۴۵) هضم های مقایسه ای in vitro و  in vivo (در موش صحرایی) هضم معده ای شیر کامل گاو (غیر هموژن)، پاستوریزه (هموژن) و  UHT (همگن) را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که شیر UHT سرعت هیدرولیز پروتئینی سریع تری دارد. همچنین آزاد شدن گلبول های چربی در طی هضم معده، در مقایسه با شیر خام و پاستوریزه بیشتر بود و تفاوت ها به دانه های پروتئین کوچکتر یا تکه تکه شده از پروتئین های شیر UHT در مقایسه با دانه های شیرهای دیگر نسبت داده شد.

 

شکل ۴٫ تغییرات در محتوای چربی (گرم در ۱۰۰ گرم شیر) در لخته های حاصل از شیر خام گرم نشده و شیر کامل گاو گرم شده در طول هضم معده. منبع: برگرفته از Ye  و همکاران. (۱۵۱).

در مطالعه دیگری در مورد گوارش معده ای، Ye et al. (152) گزارش کردند که آزادسازی گلبولهای چربی در شیر هموژن (۲۰/۵ مگاپاسکال (فشار اولیه/ثانویه)، ۲۰ درجه سانتیگراد) و همچنین شیر گرم شده و همگن (۲۰/۵ مگاپاسکال، ۲۰ درجه سانتیگراد + ۹۰ مگاپاسکال) نسبتاً بیشتر بود. علت این مورد به دلیل ساختار ریز و متلاشی شده انعقاد تشکیل شده در این شیرها در مقایسه با انعقاد سفت تشکیل شده از شیر کامل گاو خام  میباشد(شکل ۵). نتایج مشابهی توسط Mulet-Cabero و همکاران برای شیرهای کامل گاو فرآوری شده گزارش شده است. (۱۵۳).

 

شکل ۵٫ تصاویری از لخته های تشکیل شده در طی هضم معده ای شیر خام گاو هموژنیزه شده (گرم نشده)، همگن شده و گرم شده طی ۲۰ و ۱۶۰ دقیقه هضم معده را نشان می دهد. منبع: برگرفته از Ye  و همکاران. (۱۵۲).

 

ادغام گلبول های چربی محبوس شده در شبکه پروتئینی و همچنین در فاز مایع معده نیز در مطالعات ذکر شده در بالا گزارش شده است (۱۴۵، ۱۵۲، ۱۵۳)، که انتظار می رود دلیل آن هیدرولیز پروتئین های موجود در سطح گلبول چربی شیرباشد که منجر به بی ثباتی گلبول های چربی و ادغام آنها می شود.

از آنجایی که شیر گونه‌های مختلف از نظر محتوای چربی، نسبت پروتئین به چربی، اندازه کروی چربی و ساختار متفاوت است، ممکن است در قوام لخته‌های تشکیل‌شده از شیر گونه‌های مختلف در طول هضم معده تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که این تفاوت  بر رفتار کلی هضم آنها تأثیر می گذارد.

هضم چربی در دستگاه گوارش

اطلاعات کمی در مورد هضم معده ای چربی شیر، صرف نظر از گونه، در دسترس است. لیپولیز در معده در طول فرآیند کلی هضم اهمیت کمتری دارد زیرا لیپولیز معده تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد از هضم کلی چربی در بزرگسالان را تشکیل می دهد (۱۵۵). بنابراین، بیشتر مطالعات گزارش شده مربوط به هضم چربی عمدتاً بر روی هضم روده متمرکز شده است. با این حال، اکنون به طور گسترده پیشنهاد می شود که لیپازهای معده باید در مطالعات هضم آزمایشگاهی گنجانده شوند زیرا نقش اولیه آنها ممکن است تجزیه بیشتر لیپیدها توسط لیپازهای روده را تسهیل کند (۱۵۵). همچنین، برخلاف بزرگسالان، لیپازهای معده به دلیل PH بالای معده پس از غذا، نقش مهمی در نوزادان دارند (۱۵۶).

فرض بر این است که هرچه اندازه گویچه چربی کوچکتر باشد، قابلیت هضم چربی بیشتر خواهد بود، زیرا سطح بالاتر گلبول های چربی کوچکتر به هضم سریع از طریق لیپازهای دستگاه گوارش کمک می کند (۱۳، ۱۸، ۱۹، ۱۵۷). مینا و همکاران (۱۵۸) هضم چربی شیر خام توسط لیپاز پانکراس را در گاو ، گاومیش، شتر و شیر کامل بز بررسی کردند. نویسندگان دریافتند که مقدار اسیدهای چرب آزاد رها شده از این الگو پیروی می کند: بز ~ شتر > گاو > گاومیش. اعتقاد بر این بود که قابلیت هضم بیشتر شیر کامل بز و شتر به دلیل اندازه کوچک گلبول های چربی آنها است، زیرا اندازه کره های چربی شیرهای مختلف به ترتیب بود: گاومیش (۳٫۹-۷٫۷ میکرومتر) > گاو (۱٫۶-۴٫۹). μm) > بز (۱٫۱-۳٫۹ میکرومتر) ~ شتر (۱٫۱-۲٫۱ میکرومتر). علاوه بر اندازه گویچه چربی، سطح بیرونی گلبول چربی و ساختار آن (یعنی رابط گلبول چربی) نقش مهمی در هضم چربی ها دارند. برای مثال، وجود پروتئین‌های جذب‌شده (ناشی از پردازش‌هایی مانند حرارت دادن و همگن‌سازی) در سطح مشترک گلبول‌های چربی ممکن است منجر به دسترسی آسان لیپازها به هسته TAG گلبول‌های چربی شود و در نتیجه بر هضم چربی شیر تأثیر بگذارد. ۱۵۷).

برخی از مطالعات نیز تأثیر تفاوت در ترکیب چربی شیر در بین شیرهای مختلف را بر قابلیت هضم آنها نشان داده است. به عنوان مثال، آلفرز و همکاران. (۱۵۹) قابلیت هضم و متابولیسم چربی را در نمونه مدفوع موش های صحرایی نر آلبینو که با رژیم های غذایی حاوی شیر کامل لیوفیلیزه بز و گاو تغذیه شده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی مبتنی بر شیر گاو داشتند، استفاده گوارشی از چربی بیشتر بود و سطح کلسترول در موش هایی که رژیم غذایی مبتنی بر شیر بز داشتند کمتر بود. نویسندگان بر این باور بودند که این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل مقادیر بیشتر TAGs با زنجیره متوسط و اندازه‌های کوچکتر گلبول‌های چربی شیر بز در مقایسه با چربی شیر گاو مورد استفاده در مطالعه آنها باشد. به طور مشابه، تنگ و همکاران. (۱۶۰) هضم معده در شرایط آزمایشگاهی شیر خام (غیر هموژن) و همگن گاو و گوسفند را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که TAGها از شیر خام و همگن گوسفند توسط لیپازهای معده خرگوش سریعتر از شیر گاو هضم می شوند. این به دلیل وجود سطوح بالاتر اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در موقعیت sn-1 یا sn-3 ساختار TAG در شیر گوسفند در مقایسه با شیر گاو بود، با تاکید بر اینکه ویژگی های ساختاری TAG ها نقش مهمی در هضم معده ایفا می کنند.

به طور کلی، قابلیت هضم پروتئین و چربی موجود در شیر احتمالاً تابعی از ترکیبات منحصر به فرد، پروفایل های پروتئینی، ترکیبات چربی، ساختارهای میسل کازئین و گلبول های چربی، ویژگی های سطحی، توزیع مواد معدنی و خواص فیزیکوشیمیایی است که همگی به احتمال زیاد بسته به گونه جانوری به درجات مختلفی تحت تأثیر شرایط پردازش قرار می گیرند. اگرچه مطالعات بسیار کمی در مورد تأثیر شرایط فرآوری و ترکیب شیر شیرهای غیر گاوی در متون وجود دارد، اما انتظار می رود که اصول انعقاد پروتئین شیر گاو و تأثیر آن بر هضم چربی در شیرهای غیر گاوی نیز قابل اجرا باشد. . با این حال، از آنجایی که شیرهای گاو و غیر گاو از نظر ترکیب پروتئین (نسبت پروتئین های مختلف) و همچنین نسبت پروتئین به چربی متفاوت هستند، این احتمال وجود دارد که تفاوت هایی در ساختار و قوام کشک پروتئین (یا لخته) وجود داشته باشد. به دلیل این اختلاف هست، که منجر به تفاوت بیشتر در آزادسازی گلبول های چربی از ماتریکس لخته شیرهای مختلف شود. همچنین باید توجه داشت که شرایط گوارشی معده و روده نوزادان (و همچنین افراد مسن) از نظر ترشح اسید و فعالیت آنزیمی (پروتئازها و لیپازها) با بزرگسالان متفاوت است (۱۵۵، ۱۵۶، ۱۶۱). بنابراین، مدل‌های دینامیک مرتبط در شرایط آزمایشگاهی باید برای مطالعه هضم شیرها در گروه‌های سنی مختلف مورد استفاده قرار گیرند، و نتایج in vitro باید در نهایت بر اساس مشاهدات in vivo تأیید شوند.

نتیجه گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده

از آنجایی که شیر و فرآورده های لبنی غیر گاوی به عنوان منبع بالقوه تغذیه انسان مورد توجه قرار می گیرند، می توان از آنها برای تولید محصولات لبنی تخصصی برای افراد در تمام گروه های سنی استفاده کرد. شیرهای غیر گاوی به دلیل خواص تغذیه ای بهتری که نسبت به شیر گاو دارند، مورد توجه مردم و همچنین صنایع هستند. با این حال، بیشتر این پیش فرض ها بر اساس گزارش های حکایتی است و تنها تحقیقات علمی کمی برای درک خواص تغذیه ای و فیزیکوشیمیایی شیرهای غیر گاوی انجام شده است. یکی از تصورات رایج، تشکیل کشک نرم در معده انسان برای برخی از شیرهای غیر گاو (مانند شیر بز، شتر، اسب و الاغ) است. به همین دلیل، این شیرها توسط افراد گروه های سنی مختلف بهتر هضم و تحمل می شوند. با این حال، تا به امروز هیچ مطالعه علمی مستقیمی گزارش نشده است و شکاف علمی وجود دارد. از آنجایی که شیرهای گاو و غیر گاو در ترکیب و ساختار میسل‌های کازئین و گلبول‌های چربی متفاوت هستند، احتمالاً رفتار متفاوتی در دستگاه گوارش دارند که احتمالاً بر سینتیک هضم و فراهمی زیستی مواد مغذی تأثیر می‌گذارد. به دلیل تفاوت در ترکیب شیر و ساختار میسل‌های کازئین (یا گلبول‌های چربی)، ممکن است تفاوت‌هایی در کشک تشکیل‌شده توسط شیر هر گونه در معده وجود داشته باشد، که ممکن است بر میزان تحویل درشت مغذی‌ها بیشتر در دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، شرایط مختلف فرآوری تجاری مانند پاستوریزاسیون یا UHT (یا سایر عملیات حرارتی) ممکن است بر رفتارهای هضم شیرهای غیر گاو تأثیر متفاوتی بگذارد. بنابراین، برای درک تأثیر تفاوت‌های ترکیبی و ساختاری شیر از گونه‌های مختلف (در شکل طبیعی و همچنین فرم‌های فرآوری‌شده) بر رفتارهای هضم دینامیکی آن‌ها، به ویژه با تمرکز بر تفاوت‌های آن‌ها، باید مطالعات علمی عمیقی انجام شود. خصوصا  درتشکیل کشک و همچنین خاصیت تجزیه آنها در معده. چنین مطالعاتی اغلب شامل مدل‌های هضم آزمایشگاهی می‌شوند، که در صورت امکان باید به اندازه کافی پویا و پیچیده باشند تا حداقل شامل اثرات متغیرهای کلیدی شناخته شده برای تأثیرگذاری بر هضم غذا باشد. علاوه بر این، ارتباط فیزیولوژیکی چنین پدیده هایی باید در مطالعات حیوانی و انسانی با تمرکز بر گروه های سنی مختلف یا افرادی که نیاز به تغذیه شخصی هدفمند دارند (مانند نوزادان، سالمندان، ورزشکاران یا افراد دارای سوءتغذیه) بررسی شود.

 

منابع مالی

این مطالعه توسط بودجه کمیسیون آموزش عالی – مرکز تحقیقات عالی (CoRE) نیوزیلند پشتیبانی شد.

منابع

  1. Dunne J، Evershed RP، Salque M، Cramp L، Bruni S، Ryan K، و همکاران. اولین تولید لبنیات در آفریقای سبز صحرا در هزاره پنجم قبل از میلاد. طبیعت(۲۰۱۲) ۴۸۶:۳۹۰-۹۴٫ doi: 10.1038/nature11186

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Evershed RP، Payne S، Sherratt AG، Copley MS، Coolidge J، Urem-Kotsu D، و همکاران. اولین تاریخ مصرف شیر در شرق نزدیک و جنوب شرقی اروپا مربوط به گله داری گاو است. طبیعت(۲۰۰۸) ۴۵۵:۵۲۸-۳۱٫ doi: 10.1038/nature07180

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Faye B, Konuspayeva G. چالش پایداری در بخش لبنیات – اهمیت فزاینده تولید شیر غیر گاو در سراسر جهان. Int Dairy J.(2012) 24:50-56. doi: 10.1016/j.idairyj.2011.12.011

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Park YW، Haenlein GFW. بررسی اجمالی شیر پستانداران غیر گاویدر: Park YW، Haenlein GFW، ویراستاران. کتاب راهنمای شیر پستانداران غیر گاویOxford: Blackwell Publishing Professional (2006). پ. ۳-۹٫ doi: 10.1002/9780470999738.ch1

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Verduci E, D’Elios S, Cerrato L, Comberiati P, Calvani M, Palazzo S, et al. جایگزین های شیر گاو برای کودکان: جنبه های تغذیه ای شیر از گونه های مختلف پستانداران، فرمول ویژه و نوشیدنی های گیاهی. مواد مغذی(۲۰۱۹) ۱۱:۱۷۳۹٫ doi: 10.3390/nu11081739

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ribeiro AC، Ribeiro SDA. محصولات ویژه ساخته شده از شیر بز. شکمبه کوچک. Res. (۲۰۱۰) ۸۹:۲۲۵-۳۳٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2009.12.048

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Haenlein GFW. شیر بز در تغذیه انسانSmall Rumin Res. (۲۰۰۴) ۵۱:۱۵۵-۶۳٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2003.08.010

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Alichanidis E, Moatsou G, Polychroniadou A. خواص ترکیبی محصولات غیر گاو شیر. در: Tsakalidou E، Papadimitriou K، ویراستاران. فرآورده های شیر غیر گاوینیویورک، نیویورک: انتشارات آکادمیک (۲۰۱۶). پ. ۸۱-۱۱۶٫ doi: 10.1016/B978-0-12-803361-6.00005-3

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Park YW، Guo M. محصولات شیر ​​بز: انواع محصولات، تکنولوژی ساخت، ترکیب شیمیایی و بازاریابی. در: Park YW، Haenlein GFW، ویراستاران. کتاب راهنمای شیر پستانداران غیر گاوی. Oxford: Blackwell Publishing, Ltd (2006). پ. ۵۹-۱۰۶٫ doi: 10.1002/9780470999738.ch4

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Burgess K. الزامات کلیدی برای کیفیت و ایمنی شیر: دیدگاه یک پردازنده. در: Griffiths MW، ویرایشگر. بهبود ایمنی و کیفیت شیرجلد ۱. کمبریج، انگلستان: انتشارات وودهد با مسئولیت محدود (۲۰۱۰). پ. ۶۴-۸۴٫ doi: 10.1533/9781845699420.1.64

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Bencini R، Atzori AS، Nudda A، Battacone G، Pulina G. بهبود کیفیت و ایمنی شیر گوسفند. در: Griffiths MW، ویرایشگر. بهبود ایمنی و کیفیت شیرجلد ۲. کمبریج، انگلستان: انتشارات وودهد با مسئولیت محدود (۲۰۱۰). پ. ۳۴۷-۴۰۱٫ doi: 10.1533/9781845699437.3.347

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Regenstein JM، Chaudry MM، Regenstein CE. قانون غذای حلال و کوشر. Compr Rev Food Sci Food Saf. (۲۰۰۳) ۲:۱۱۱-۲۷٫ doi: 10.1111/j.1541-4337.2003.tb00018.x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Crowley SV، Kelly AL، Lucey JA، O’Mahony JA. کاربردهای بالقوه شیر پستانداران غیر گاوی در تغذیه نوزاداندر: Park YW، Haenlein GFW، Wendorff WL، ویراستاران. کتاب راهنمای شیر پستانداران غیر گاوی. آکسفورد: جان وایلی و پسران، با مسئولیت محدود (۲۰۱۷). پ. ۶۲۵-۵۴٫ doi: 10.1002/9781119110316.ch13

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Potočnik K، Gantner V، Kuterovac K، Cividini A. شیر مادیان: ترکیب و کسر پروتئین در مقایسه با گونه های مختلف شیر. Mljekarstvo. (۲۰۱۱) ۶۱:۱۰۷-۱۳٫ در دسترس آنلاین در: https://hrcak.srce.hr/69078

Google Scholar

  1. Balthazar CF، Pimentel TC، Ferrão LL، Almada CN، Santillo A، Albenzio M، و همکاران. شیر گوسفند: ویژگی های فیزیکوشیمیایی و ارتباط با توسعه غذای عملکردیCompr Rev Food Sci Food Saf. (۲۰۱۷) ۱۶:۲۴۷–۶۲٫ doi: 10.1111/1541-4337.12250

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ranadheera CS، Evans CA، Baines SK، Balthazar CF، Cruz AG، Esmerino EA، و همکاران. پروبیوتیک ها در محصولات شیر ​​بز: ظرفیت تحویل و توانایی بهبود ویژگی های حسیCompr Rev Food Sci Food Saf. (۲۰۱۹) ۱۸:۸۶۷–۸۲٫ doi: 10.1111/1541-4337.12447

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Barlowska J, Szwajkowska M, Litwinczuk Z, Krol J. ارزش غذایی و تناسب تکنولوژیکی شیر از گونه های مختلف حیوانی مورد استفاده برای تولید لبنیات. Compr Rev Food Sci Food Saf. (۲۰۱۱) ۱۰:۲۹۱-۳۰۲٫ doi: 10.1111/j.1541-4337.2011.00163.x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Gantner V, Mijic P, Baban M, Skrtic Z, Turalija A. ترکیب کلی و چربی شیر گونه های مختلف. Mljekarstvo. (۲۰۱۵) ۶۵:۲۲۳-۳۱٫ doi: 10.15567/mljekarstvo.2015.0401

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Claeys WL، Verraes C، Cardoen S، De Block J، Huyghebaert A، Raes K، و همکاران. مصرف شیر خام یا گرم شده از گونه های مختلف: ارزیابی مزایای تغذیه ای و بالقوه سلامتیکنترل مواد غذایی(۲۰۱۴) ۴۲:۱۸۸-۲۰۱٫ doi: 10.1016/j.foodcont.2014.01.045

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Arman P, Kay R, Goodall E, Sharman G. ترکیب و بازده شیر از گوزن قرمز اسیر (Cervus elaphus L.). J Reprod Fertil. (۱۹۷۴) ۳۷:۶۷-۸۴٫ doi: 10.1530/jrf.0.0370067

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Krzywiński A, Krzywińska K, Kisza J, Roskosz A, Kruk A. ترکیب شیر، شیردهی و پرورش مصنوعی گوزن قرمز. Acta Theriol. (۱۹۸۰) ۲۵:۳۴۱-۷٫ doi: 10.4098/AT.arch.80-31

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Landete-Castillejos T, Garcia A, Molina P, Vergara H, Garde J, Gallego L. تولید و ترکیب شیر در گوزن قرمز اسیر ایبری (Cervus elaphus hispanicus): اثر تاریخ تولد. J Anim Sci. (۲۰۰۰) ۷۸:۲۷۷۱-۷٫ doi: 10.2527/2000.78112771x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Vithana NLO، Mason S، Bekhit A، Morton J. هضمآزمایشگاهیگوزن قرمز (Cervus elaphus) و شیر گاو (Bos taurus). Int Food Res J. (۲۰۱۲) ۱۹:۱۳۶۷-۷۴٫ در دسترس آنلاین در: http://www.ifrj.upm.edu.my/19%20(04)%202012/10%20IFRJ%2019%20(04)%202012%20Nelum%20(074).pdf

Google Scholar

  1. Wang Y, Bekhit AEDA, Morton JD, Mason S. ارزش غذایی شیر گوزن. در: Watson RR، Collier RJ، Preedy V، ویراستاران. مواد مغذی در لبنیات و پیامدهای آنها برای سلامت و بیماریادن ۱نیویورک، نیویورک: انتشارات آکادمیک (۲۰۱۷). پ. ۳۶۳-۷۵٫ doi: 10.1016/B978-0-12-809762-5.00028-0

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Martinez-Ferez A, Rudloff S, Guadix A, Henkel CA, Pohlentz G, Boza JJ, et al. شیر بز به عنوان منبع طبیعی الیگوساکاریدهای مشتق شده از لاکتوز: جداسازی با فناوری غشاییInt Dairy J.(2006) 16:173-81. doi: 10.1016/j.idairyj.2005.02.003

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Li S، Ye A، Singh H. تغییرات فصلی در ترکیب، خواص، و تغییرات ناشی از حرارت در شیر گاو در یک سیستم زایش فصلی. J Dairy Sci. (۲۰۱۹) ۱۰۲:۷۷۴۷-۵۹٫ doi: 10.3168/jds.2019-16685

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Oliveira DL، Wilbey RA، Grandison AS، Duarte LC، Roseiro LB. جداسازی الیگوساکاریدها از آب پنیر شیر بز، قبل از ارزیابی پری بیوتیک. Int Dairy J.(2012) 24:102-6. doi: 10.1016/j.idairyj.2011.12.012

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Oliveira DL، Wilbey RA، Grandison AS، Roseiro LB. الیگوساکاریدهای شیر: بررسیفناوری لبنیات اینت جی. (۲۰۱۵) ۶۸:۳۰۵-۲۱٫ doi: 10.1111/1471-0307.12209

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Roy D, Ye A, Moughan PJ, Singh H. ژلاسیون شیرهای گونه های مختلف (گاو شیری، بز، گوسفند، گوزن قرمز و گاومیش آبی) با استفاده از گلوکونو-δ-لاکتون و پپسین. J Dairy Sci. (۲۰۲۰) ۱۰۳:۵۸۴۴-۶۲٫ doi: 10.3168/jds.2019-17571

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Kappeler S. تجزیه و تحلیل ترکیبی و ساختاری پروتئین های شیر شتر با تاکید بر پروتئین های محافظ. (پایان نامه). زوریخ، ETH زوریخ (۱۹۹۸)

Google Scholar

  1. Tari NR، Fan MZ، Archbold T، Kristo E، Guri A، Arranz E، و همکاران. اثر ترکیب پروتئین شیر یک شیر خشک مدل نوزاد بر خواص فیزیکوشیمیاییهضم‌های معدهدر داخل بدن J Dairy Sci. (۲۰۱۸) ۱۰۱:۲۸۵۱-۶۱٫ doi: 10.3168/jds.2017-13245

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ye A، Cui J، Carpenter E، Prosser C، Singh H. هضم معده پویادر شرایط آزمایشگاهیشیرخشک های تهیه شده با شیر بز و شیر گاو: تأثیر ترکیب پروتئین. اینت دیری جی . (۲۰۱۹) ۹۷:۷۶–۸۵٫ doi: 10.1016/j.idairyj.2019.06.002

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Selo I، Clement G، Bernard H، Chatel JM، Creminon C، Peltre G، و همکاران. آلرژی به β-لاکتوگلوبولین گاوی: ویژگی IgE انسانی به پپتیدهای تریپتیکClin Exp Allergy. (۱۹۹۹) ۲۹:۱۰۵۵-۶۳٫ doi: 10.1046/j.1365-2222.1999.00612.x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ereifej KI, Alu’datt MH, Al Khalidy HA, Alli I, Rababah T. مقایسه و توصیف ترکیب چربی و پروتئین شیر شتر از هشت مکان اردن. مواد شیمیایی مواد غذایی(۲۰۱۱) ۱۲۷:۲۸۲-۹٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2010.12.112

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. الحاتمی ح، جراد ز، صالحی اول، عقیبی ع، ندری ع، خورچانی ط. مقایسه ترکیبات و فراکسیون پروتئین آب پنیر شیر انسان، شتر، الاغ، بز و گاو. Mljekarstvo. (۲۰۱۵) ۶۵:۱۵۹-۶۷٫ doi: 10.15567/mljekarstvo.2015.0302

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. فرح ز. تأثیر عملیات حرارتی بر پروتئین های آب پنیر شیر شتر. Milchwissenschaft. (۱۹۸۶) ۴۱:۷۶۳-۶۵٫

Google Scholar

  1. Beg OU, von Bahr-Lindström H, Zaidi ZH, Jörnvall H. خصوصیات پروتئین غیر کازئینی آب پنیر شیر شتر ناهمگن. FEBS Lett. (۱۹۸۷) ۲۱۶:۲۷۰-۷۴٫ doi: 10.1016/0014-5793(87)80704-4

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Beg OU, von Bahr-Lindström H, Zaidi ZH, Jörnvall H. پروتئین کوچک شیر شتر غنی از سیستئین/نیمه سیستین. Biosci Rep.(1984) 4:1065-70. doi: 10.1007/BF01116700

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Park YW, Haenlein GFW. سایر گونه های شیر (گوزن شمالی، کاریبو، گاو مشک، لاما، آلپاکا، گوزن، گوزن و غیره). در: Park YW، Haenlein GFW، ویراستاران. شیر و فرآورده های لبنی در تغذیه انسان. Oxford: Wiley-Blackwell Publishers (2013). پ. ۶۴۴-۵۸٫ doi: 10.1002/9781118534168.ch30

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. De Kruif CG، Huppertz T، Urban VS، Petukhov AV. میسل های کازئین و ساختار داخلی آنهاAdv Colloid Interface Sci. (۲۰۱۲) ۱۷۱:۳۶-۵۲٫ doi: 10.1016/j.cis.2012.01.002

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ingham B، Smialowska A، Kirby N، Wang C، Carr A. مقایسه ساختاری میسل های کازئین در شیر گاو، بز و گوسفند با استفاده از پراکندگی اشعه ایکس. ماده نرم(۲۰۱۸) ۱۴:۳۳۳۶-۴۳٫ doi: 10.1039/C8SM00458G

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Nguyen HTH، Afsar S، Day L. تفاوت در ریزساختار و خواص رئولوژیکی ماست های کم چرب از شیر بز، گوسفند و گاو. Food Res Int. (۲۰۱۸) ۱۰۸:۴۲۳-۹٫ doi: 10.1016/j.foodres.2018.03.040

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Pierre A, Michel F, Le Graët Y, Zahoute L. اندازه میسل کازئین در رابطه با ترکیب کازئین و محتوای کازئین αs1, αs2, β و κ در شیر بز. لایت(۱۹۹۸) ۷۸:۵۹۱-۶۰۵٫ doi: 10.1051/lait:1998653

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Pierre A, Michel F, Le Graet Y. تنوع در اندازه میسل های کازئین شیر بز مربوط به ژنوتیپ کازئین. لایت(۱۹۹۵) ۷۵:۴۸۹-۵۰۲٫ doi: 10.1051/lait:1995638

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. دلگلیش دی جی. اساس ساختار در غذاهای مبتنی بر لبنیات: میسل های کازئین و خواص آنهادر: Boland M، Golding M، Singh H، ویراستاران. ساختارهای غذایی، هضم و سلامتآمستردام: الزویر (۲۰۱۴). پ. ۸۳-۱۰۵٫ doi: 10.1016/B978-0-12-404610-8.00003-7

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. ​​Wang P، Liu H، Wen P، Zhang H، Guo H، Ren F. ترکیب، اندازه و هیدراتاسیون میسل‌های کازئین یاک. Int Dairy J.(2013) 31:107-10. doi: 10.1016/j.idairyj.2013.02.007

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Dewan RK، Bloomfield VA، Chudgar A، Morr CV. ویسکوزیته و حجم میسل های کازئین شیر گاوJ Dairy Sci. (۱۹۷۳) ۵۶:۶۹۹-۷۰۵٫ doi: 10.3168/jds.S0022-0302(73)85236-1

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Pellegrini O، Remeuf F، Rivemale M. Évolution des caractéristiques physico-chimiques et des paramètres de coagulation du lait de brebis collecté dans la region de roquefort. لایت(۱۹۹۴) ۷۴:۴۲۵-۴۲٫ doi: 10.1051/lait:1994635

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Remeuf F, Lenoir J, Duby C, Letilly MT, Normand A. Etude des relationships entre les caractéristiques physico-chimiques des laits de chèvre et leur à la coagulation par la présure. لایت(۱۹۸۹) ۶۹:۴۹۹-۵۱۸٫ doi: 10.1051/lait:1989634

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. احمد اس، گوچر آی، روسو اف، بوچر ای، پیوت ام، گرون نت جی اف، و همکاران. اثرات اسیدی شدن بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شیر گاومیش: مقایسه با شیر گاو. مواد شیمیایی مواد غذایی(۲۰۰۸) ۱۰۶:۱۱-۱۷٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2007.04.021

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. لو جی، جیان اس، وانگ پی، رن اف، وانگ اف، چن اس، و همکاران. ناپایداری حرارتی و ویژگی‌های میسل‌های کازئین خرFood Res Int. (۲۰۱۹) ۱۱۹:۴۳۶-۴۳٫ doi: 10.1016/j.foodres.2019.02.023

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Beaucher E, Nogueira N, Camier B, Jardin J, Briard-Bion V, Musaad A, et al. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شیرهای شتر پاستوریزه تازه و متناظر از مزرعه لبنی فشرده در عربستان سعودی: ۴۷۹٫ در: JAM 2013، ADSA–ASAS. ایندیاناپولیس، IN (2013).

Google Scholar

  1. Sood SM، Gaind DK، Dewan RK همبستگی بین رستگاری میسل و محتوای کلسیم. N Zeal J Dairy Sci. تکنولوژی(۱۹۷۹) ۱۴:۳۲-۴۴٫

Google Scholar

  1. Remeuf F, Lenoir J. رابطه بین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شیر بز و پنیر پذیری آن. Bull Fédér Int Lait. (۱۹۸۶) ۲۰۲:۶۸-۷۲٫

Google Scholar

  1. Park YW. مشخصات رئولوژیکی شیر بز و گوسفندSmall Rumin Res. (۲۰۰۷) ۶۸:۷۳-۸۷٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2006.09.015

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Park YW، Juarez M، Ramos M، Haenlein GFW. ویژگی های فیزیکوشیمیایی شیر بز و گوسفند. Small Rumin Res. (۲۰۰۷) ۶۸:۸۸-۱۱۳٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2006.09.013

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ceballos LS، Morales ER، de la Torre Adarve G، Castro JD، Martínez LP، Sampelayo MRS. ترکیب شیر بز و گاو تولید شده در شرایط مشابه و تجزیه و تحلیل با روش یکسان. J Food Compost Anal. (۲۰۰۹) ۲۲:۳۲۲-۹٫ doi: 10.1016/j.jfca.2008.10.020

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ruiz-Sala P، Hierro M، Martinez-Castro I، Santa-Maria G. ترکیب تری گلیسیرید چربی شیر میش، گاو و بز. J Am Oil Chem Soc. (۱۹۹۶) ۷۳:۲۸۳-۹۳٫ doi: 10.1007/BF02523421

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. جنس آر. ترکیب و ویژگی های شیر بز: بررسی ۱۹۶۸-۱۹۷۹٫ J Dairy Sci. (۱۹۸۰) ۶۳:۱۶۰۵-۳۰٫ doi: 10.3168/jds.S0022-0302(80)83125-0

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Abd-Salam MH, El-Shibiny S. مروری جامع بر ترکیب و خواص شیر گاومیش. Dairy Sci Technol. (۲۰۱۱) ۹۱:۶۶۳٫ doi: 10.1007/s13594-011-0029-2

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Kula JT, Tegegne D. ترکیب شیمیایی و ارزش های دارویی شیر شتر. Int J Res Stud Biosci. (۲۰۱۶) ۴:۱۳-۲۵٫

Google Scholar

  1. پارک YW. شیر بز – شیمی و تغذیه. در: Park YW، Haenlein GFW، ویراستاران. کتاب راهنمای شیر پستانداران غیر گاویOxford: Blackwell Publishing Professional (2008). پ. ۳۴-۵۸٫ doi: 10.1002/9780470999738.ch3

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. جندال ج. جنبه های مقایسه ای شیر بز و گوسفند. Small Rumin Res. (۱۹۹۶) ۲۲:۱۷۷-۸۵٫ doi: 10.1016/S0921-4488(96)00880-2

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. جی بی آلمانی، دیلارد سی جی. ترکیب، ساختار و جذب لیپیدهای شیر: منبع انرژی، مواد مغذی محلول در چربی و مولکول‌های فعال زیستی. Crit Rev Food Sci Nutr. (۲۰۰۶) ۴۶:۵۷-۹۲٫ doi: 10.1080/10408690590957098

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Stroebinger N. اثر کلسیم جیره و سایر کاتیونهای دو ظرفیتی مرتبط با تغذیه بر تشکیل اسید چرب-صابون. (پایان نامه). Manawatu: دانشگاه Massey، Manawatu، نیوزیلند (۲۰۱۶).

Google Scholar

  1. اینیس اس ام. ساختار تری گلیسرول رژیم غذایی و نقش آن در تغذیه نوزاد. Adv Nutr. (۲۰۱۱) ۲:۲۷۵-۸۳٫ doi: 10.3945/an.111.000448

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. سینگ اچ. غشای گلبول چربی شیر – یک سیستم بیوفیزیکی برای کاربردهای غذایی. Curr Opin Colloid Interface Sci. (۲۰۰۶) ۱۱:۱۵۴-۶۳٫ doi: 10.1016/j.cocis.2005.11.002

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Lopez C، Cauty C، Guyomarc’h F. کشف پیچیدگی گلبول های چربی شیر برای ساخت امولسیون های الهام گرفته از زیستی که مزایای سلامتی را ارائه می دهد: نقش کلیدی که غشای بیولوژیکی ایفا می کند. Eur J Lipid Sci Technol. (۲۰۱۹) ۱۲۱:۱۸۰۰۲۰۱٫ doi: 10.1002/ejlt.201800201

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. لوپز C، Madec MN، Jimenez-Flores R. قایق های لیپیدی در غشای گلبول چربی شیر گاو که توسط جداسازی جانبی فسفولیپیدها و توزیع ناهمگن گلیکوپروتئین ها آشکار شد. مواد شیمیایی مواد غذایی(۲۰۱۰) ۱۲۰:۲۲-۳۳٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2009.09.065

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Nguyen HTH، Ong L، Hoque A، Kentish S، Williamson N، Ang CS، و همکاران. خصوصیات پروتئومی تفاوت هایی را در غشای کروی چربی شیر گاومیش و شیر گاو نشان می دهد. Biosci مواد غذایی(۲۰۱۷) ۱۹:۷-۱۶٫ doi: 10.1016/j.fbio.2017.05.004

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. جنکینز JA، Breiteneder H، میلز EN. فاصله تکاملی از همولوگ های انسانی نشان دهنده حساسیت زایی پروتئین های غذای حیوانی است. J Allergy Clin Immunol. (۲۰۰۷) ۱۲۰:۱۳۹۹-۴۰۵٫ doi: 10.1016/j.jaci.2007.08.019

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. الاگامی EI. چالش حساسیت به پروتئین شیر گاوSmall Rumin Res. (۲۰۰۷) ۶۸:۶۴-۷۲٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2006.09.016

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Natale M، Bisson C، Monti G، Peltran A، Perono Garoffo L، Valentini S، و همکاران. شناسایی آلرژن های شیر گاو توسط ایمونوبلات دو بعدی و طیف سنجی جرمیمول Nutr Food Res. (۲۰۰۴) ۴۸:۳۶۳-۹٫ doi: 10.1002/mnfr.200400011

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Hinz K، O’Connor PM، Huppertz T، Ross RP، Kelly AL. مقایسه پروتئین های اصلی در شیر گاو، بز، گاومیش، اسب و شتر. J Dairy Res. (۲۰۱۲) ۷۹:۱۸۵-۹۱٫ doi: 10.1017/S0022029912000015

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Businco L، Giampietro PG، Lucenti P، Lucaroni F، Pini C، Di Felice G، و همکاران. حساسیت زایی شیر مادیان در کودکان مبتلا به آلرژی به شیر گاو. جی کلین آلرژیایمونول(۲۰۰۰) ۱۰۵:۱۰۳۱-۴٫ doi: 10.1067/mai.2000.106377

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Tesse R, Paglialunga C, Braccio S, Armenio L. کفایت و تحمل به شیر الاغ در یک گروه ایتالیایی از کودکان مبتلا به آلرژی به شیر گاو. Ital J Pediatr. (۲۰۰۹) ۳۵:۱۹٫ doi: 10.1186/1824-7288-35-19

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Monti G، Bertino E، Muratore MC، Coscia A، Cresi F، Silvestro L، و همکاران. اثربخشی شیر الاغ در درمان کودکان حساس به شیر گاو بسیار مشکل ساز: یکمطالعهin vivo و in vitro . ایمونول آلرژی کودکان(۲۰۰۷) ۱۸:۲۵۸-۶۴٫ doi: 10.1111/j.1399-3038.2007.00521.x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ehlayel MS, Hazeima KA, Al-Mesaifri F, Bener A. شیر شتر: جایگزینی برای آلرژی به شیر گاو در کودکان. Allergy Asthma Proc. (۲۰۱۱) ۳۲:۲۵۵-۸٫ doi: 10.2500/aap.2011.32.3429

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. الاگامی ای آی، ناور م، شمسیه س.م.، عوض س، هنلین جی.اف. آیا پروتئین شیر شتر برای تغذیه کودکان حساس به شیر گاو مناسب است؟Small Rumin Res. (۲۰۰۹) ۸۲:۱-۶٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2008.12.016

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Sheehan WJ، Phipatanakul W. تحمل به شیر گاومیش آبی در کودک مبتلا به آلرژی به شیر گاو. آن آلرژی آسم ایمونول(۲۰۰۹) ۱۰۲:۳۴۹٫ doi: 10.1016/S1081-1206(10)60342-0

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. رستانی پی، برتا بی، فیوچی آ، بالابیو سی، گالی سی ال. واکنش متقابل بین پروتئین های پستاندارانآن آلرژی آسم ایمونول(۲۰۰۲) ۸۹:۱۱-۱۵٫ doi: 10.1016/S1081-1206(10)62116-3

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Katz Y، Goldberg MR، Zadik-Mnuhin G، Leshno M، Heyman E. حساسیت متقابل بین پروتئین های شیر: واکنش پذیری به اپی توپ “کوشر”؟Israel Med Assoc J.(2008) 10:85-8. در دسترس آنلاین در: https://www.ima.org.il/MedicineIMAJ/viewarticle.aspx?year=2008&month=01&page=85

چکیده PubMed | Google Scholar

  1. Restani P، Gaiaschi A، Plebani A، Beretta B، Cavagni G، Fiocchi A، و همکاران. واکنش متقابل بین پروتئین های شیر از گونه های مختلف حیوانیClin Exp Allergy. (۱۹۹۹) ۲۹:۹۹۷-۱۰۰۴٫ doi: 10.1046/j.1365-2222.1999.00563.x

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Infante PD، Tormo CR، Conde ZM. استفاده از شیر بز در بیماران مبتلا به حساسیت به شیر گاو. یک متخصص اطفال(۲۰۰۳) ۹:۱۳۸-۴۲٫ doi: 10.1016/s1695-4033(03)78737-2

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Bellioni-Businco B, Paganelli R, Lucenti P, Giampietro PG, Perbornc H, Businco L. حساسیت زایی شیر بز در کودکان مبتلا به آلرژی به شیر گاو. J Allergy Clin Immunol. (۱۹۹۹) ۱۰۳:۱۱۹۱-۴٫ doi: 10.1016/S0091-6749(99)70198-3

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Robinson F. شیر بز – جایگزین مناسب ضد حساسیت؟Br Food J.(2001) 103:198-208. doi: 10.1108/00070700110386746

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Spuergin P، Walter M، Schiltz E، Deichmann K، Forster J، Mueller H. آلرژی زایی آلفا-کازئین از گاو، گوسفند و بز. آلرژی(۱۹۹۷) ۵۲:۲۹۳-۸٫ doi: 10.1111/j.1398-9995.1997.tb00993.x

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Martín TM، De La Hoz Caballer B، Lizana FM، Mendiola RG، Montano PP، Cano MS. آلرژی انتخابی به پروتئین های شیر گوسفند و بز. آلرگل ایمونوپاتول(۲۰۰۴) ۳۲:۳۹-۴۲٫ doi: 10.1157/13057769

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ah-Leung S، Bernard H، Bidat E، Paty E، Rance F، Scheinmann P، و همکاران. حساسیت به شیر بز و گوسفند بدون حساسیت به شیر گاو. آلرژی(۲۰۰۶) ۶۱:۱۳۵۸-۶۵٫ doi: 10.1111/j.1398-9995.2006.01193.x

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Bevilacqua C، Martin P، Candalh C، Fauquant J، Piot M، Roucayrol AM، و همکاران. شیر بز با ژنوتیپ معیوب αs1-casein حساسیت روده ای و سیستمیک به β-لاکتوگلوبولین را در خوکچه هندی کاهش می دهد. J Dairy Res. (۲۰۰۱) ۶۸:۲۱۷-۲۷٫ doi: 10.1017/S0022029901004861

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. رادرفورد اس ام، فانینگ ای سی، میلر بی جی، موگان پی جی. نمرات آمینو اسیدهای اصلاح شده با قابلیت هضم پروتئین و نمرات اسید آمینه ضروری قابل هضم به طور متفاوتی کیفیت پروتئین را در موش های صحرایی نر در حال رشد توصیف می کنند. J Nutr. (۲۰۱۵) ۱۴۵:۳۷۲-۹٫ doi: 10.3945/jn.114.195438

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Bos C، Mahé S، Gaudichon C، Benamouzig R، Gausserès N، Luengo C، و همکاران. ارزیابی استفاده از پروتئین خالص پس از غذا از نیتروژن شیر نشاندار شده با ۱۵ N در افراد انسانی. برادر جینوتر(۱۹۹۹) ۸۱:۲۲۱-۶٫ doi: 10.1017/S0007114599000410

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mahe S، Roos N، Benamouzig R، Davin L، Luengo C، Gagnon L، و همکاران. سینتیک معده و هضم [۱۵N] بتا-لاکتوگلوبولین و کازئین در انسان: تأثیر ماهیت و کمیت پروتئین. من جی کلین نوتر هستم(۱۹۹۶) ۶۳:۵۴۶-۵۲٫ doi: 10.1093/ajcn/63.4.546

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Boirie Y، Dangin M، Gachon P، Vasson MP، Maubois JL، Beaufrère B. پروتئین های رژیمی آهسته و سریع به طور متفاوتی افزایش پروتئین پس از غذا را تعدیل می کنند. Proc Natl Acad Sci USA. (۱۹۹۷) ۹۴:۱۴۹۳۰-۵٫ doi: 10.1073/pnas.94.26.14930

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Dangin M، Boirie Y، Garcia-Rodenas C، Gachon P، Fauquant J، Callier P، و همکاران. سرعت هضم پروتئین یک عامل تنظیم کننده مستقل احتباس پروتئین پس از غذا است. Am J Physiol Endocrinol Metab. (۲۰۰۱) ۲۸۰:E340-8. doi: 10.1152/ajpendo.2001.280.2.E340

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Dangin M، Boirie Y، Guillet C، Beaufrère B. تأثیر نرخ هضم پروتئین بر گردش پروتئین در افراد جوان و مسن. J Nutr. (۲۰۰۲) ۱۳۲:۳۲۲۸S-33S. doi: 10.1093/jn/131.10.3228S

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Pennings B, Boirie Y, Senden JM, Gijsen AP, Kuipers H, van Loon, et al. پروتئین آب پنیر نسبت به کازئین و هیدرولیز کازئین در مردان مسن تر افزایش پروتئین عضلانی بعد از غذا را تحریک می کند. من جی کلین نوتر هستم(۲۰۱۱) ۹۳:۹۹۷-۱۰۰۵٫ doi: 10.3945/ajcn.110.008102

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Fruhbeck G. پروتئین های رژیمی آهسته و سریع. طبیعت(۱۹۹۸) ۳۹۱:۸۴۳-۵٫ doi: 10.1038/35993

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ye A, Roy D, Singh H. تغییرات ساختاری محصولات پروتئین شیر در طول هضم دستگاه گوارش. در: Boland M، Singh H، ویراستاران. پروتئین های شیرEdn 3 نیویورک، نیویورک: انتشارات آکادمیک (۲۰۲۰). پ. ۶۷۱–۷۰۰٫ doi: 10.1016/B978-0-12-815251-5.00019-0

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mulet-Cabero AI، Mackie AR، Brodkorb A، Wilde PJ. ساختارهای لبنی و پاسخ های فیزیولوژیکی: موضوع هضم معدهCrit Rev Food Sci Nutr. (۲۰۲۰). doi: 10.1080/10408398.2019.1707159. [Epub قبل از چاپ].

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Henschel MJ، نیوپورت MJ، Parmar V. پروتئازهای معده در نوزاد انسان. نوزادان(۱۹۸۷) ۵۲:۲۶۸-۷۲٫ doi: 10.1159/000242719

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Moschopoulou E. خصوصیات مایه پنیر و سایر آنزیم های نشخوارکنندگان کوچک مورد استفاده در تولید پنیر. Small Rumin Res. (۲۰۱۱) ۱۰۱:۱۸۸-۹۵٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2011.09.039

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Guinee TP، Wilkinson MG. انعقاد مایه پنیر و مواد منعقد کننده در تولید پنیر. فناوری لبنیات اینت جی(۱۹۹۲) ۴۵:۹۴-۱۰۴٫ doi: 10.1111/j.1471-0307.1992.tb01791.x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Júnior BRCL، Tribst AAL، Cristianini M. همگن سازی با فشار بالا پروتئاز پپسین خوک: اثرات بر فعالیت آنزیم، ثبات، مشخصات انعقاد شیر و توسعه ژل. PLoS ONE. (۲۰۱۵) ۱۰:e0125061. doi: 10.1371/journal.pone.0125061

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. کراب ام جی سی. مایه پنیر: جنبه های عمومی و مولکولی. در: Fox PF، McSweeney PLH، Cogan TM، Guinee TP، ویراستاران. پنیر: شیمی، فیزیک و میکروبیولوژی – جلد ۱: جنبه های عمومی. Edn 3 آکسفورد: انتشارات آکادمیک (۲۰۰۴). پ. ۱۹-۴۵٫ doi: 10.1016/S1874-558X(04)80061-7

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. پایپر دی، فنتون بی اچ. ثبات pH و منحنی های فعالیت پپسین با اشاره ویژه به اهمیت بالینی آنها. روده(۱۹۶۵) ۶:۵۰۶-۸٫ doi: 10.1136/gut.6.5.506

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ye A, Cui J, Dalgleish D, Singh H. تشکیل لخته ساختاریافته در طول هضم معده شیر: تأثیر بر سرعت هیدرولیز پروتئین. هیدروکلوئیدهایغذایی(۲۰۱۶) ۵۲:۴۷۸-۸۶٫ doi: 10.1016/j.foodhyd.2015.07.023

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Nakai S, Li-Chan E. تأثیر لخته شدن در معده نوزادان بر قابلیت هضم پروتئین شیر. ریز ساختار مواد غذایی(۱۹۸۷) ۶:۱۶۱-۷۰٫

Google Scholar

  1. Mason S. برخی از جنبه های عملکرد معده در نوزاد. Arch Dis Child. (۱۹۶۲) ۳۷:۳۸۷-۹۱٫ doi: 10.1136/adc.37.194.387

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. de Oliveira SC, Bellanger A, Ménard O, Pladys P, Le Gouar Y, Dirson E, et al. تأثیر پاستوریزاسیون شیر انسان بر هضم معده در نوزادان نارس: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شدهمن جی کلین نوتر هستم(۲۰۱۷) ۱۰۵:۳۷۹-۹۰٫ doi: 10.3945/ajcn.116.142539

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Moughan PJ، Rowan A. خوک به عنوان حیوان نمونه برای تحقیقات تغذیه انسان. Proc Nutr Soc NZ. (۱۹۸۹) ۱۴:۱۱۶-۲۳٫ doi: 10.1146/annurev.nu.07.070187.002045

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Moughan PJ، Cranwell P، Darragh A، Rowan A. خوک اهلی به عنوان حیوان نمونه برای مطالعه هضم در انسان. Eur Assoc Anim Prod. (۱۹۹۴) ۸۰:۳۸۹٫

Google Scholar

  1. Moughan PJ، Birtles M، Cranwell P، Smith W، Pedraza M. خوک به عنوان یک حیوان مدل برای مطالعه جنبه های هضم و جذب در نوزادان انسانی تغذیه شده با شیر. رژیم World Rev Nutr. (۱۹۹۲) ۶۷:۴۰-۱۱۳٫ doi: 10.1159/000419461

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Moughan PJ، Pedraza M، Smith WC، Williams M، Wilson MN. ارزیابی با خوکچه های شیر گاو، شیر هیدرولیز شده گاو، و پروتئین های جدا شده سویا موجود در فرمول های شیر نوزاد. I. اثر بر رشد اندام، فعالیت آنزیم های گوارشی، و قابلیت هضم اسید آمینه. J Pediatr Gastroenterol Nutr. (۱۹۹۰) ۱۰:۳۸۵-۹۴٫ doi: 10.1097/00005176-199004000-00020

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Moughan PJ، Cranwell PD، Smith WC. ارزیابی با خوکچه های شیر گاو، شیر هیدرولیز شده گاو، و پروتئین های جدا شده سویا موجود در فروم های شیر نوزاد. II. سرعت تخلیه معده و تغییر پس از غذا در pH معده و فعالیت آنزیم لخته کننده شیر. J Pediatr Gastroenterol Nutr. (۱۹۹۱) ۱۲:۲۵۳-۹٫ doi: 10.1097/00005176-199102000-00019

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. درق عج، مغان پ.ج. ترکیب اسید آمینه شیر انسان برای قابلیت هضم اسید آمینه اصلاح شده است. برادر جی نوتر(۱۹۹۸) ۸۰:۲۵-۳۴٫ doi: 10.1017/S0007114598001731

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Washburn RM, Jones CH. بررسی مقادیر درجات مختلف شیر در تغذیه نوزاد. گاو ایستگاه کشاورزی ورمونت(۱۹۱۶) ۱۹۵:۹۴-۱۰۱٫ در دسترس آنلاین در: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uiug.30112019892352&view=1up&seq=11

Google Scholar

  1. برود آر، نیوپورت ام جی، پورتر جی دبلیو. پرورش مصنوعی خوک: ۲٫ دوره زمانی ترشح آنزیم پروتئولیتیک هضم پروتئین شیر در خوک ۲۸ روزه. برادر جی نوتر(۱۹۷۰) ۲۴:۸۲۷-۴۲٫ doi: 10.1079/BJN19700086

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Decuypere JA، Bossuyt R، Henderickx HK. ترشح معده در خوک‌های شیرده و خوک‌هایی که زود از شیر گرفته شده‌اند با فرمول خشک گاو-شیر به صورت آزاد. برادر جینوتر(۱۹۷۸) ۴۰:۹۱-۱۰۲٫ doi: 10.1079/BJN19780099

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Lichan E, Nakai S. Rennin اصلاح کازئین گاوی برای شبیه سازی ترکیب کازئین انسانی – اثر بر لخته شدن اسید و هیدرولیز توسط پپسین. Can Inst Food Sci Technol J.(1988) 21:200-8. doi: 10.1016/S0315-5463(88)70777-4

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Lichan E, Nakai S. دفسفوریلاسیون آنزیمی کازئین گاوی برای بهبود خواص لخته شدن اسید و قابلیت هضم برای شیر خشک نوزاد. J Dairy Res. (۱۹۸۹) ۵۶:۳۸۱-۹۰٫ doi: 10.1017/S0022029900028843

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Blakeborough P، Gurr MI، Salter DN. هضم روی در شیر انسان، شیر گاو و غذای تجاری کودک: برخی پیامدها برای تغذیه نوزاد انسانبرادر جینوتر (۱۹۸۶) ۵۵:۲۰۹-۱۷٫ doi: 10.1079/BJN19860027

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Uniacke-Lowe T، فاکس PF. شیر اسب. در: Fuquay JW، Fox PF، McSweeney PLH، ویراستاران. دایره المعارف علوم لبنیات. جلد۳، ۲nd Edn. سن دیگو، کالیفرنیا: انتشارات آکادمیک (۲۰۱۱). پ. ۵۱۸-۲۹٫ doi: 10.1016/B978-0-12-374407-4.00318-6

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. پنیر Iannella G. خر ساخته شده از طریق کیموزین شتر خالص. Afr J Food Sci. (۲۰۱۵) ۹:۴۲۱-۵٫ doi: 10.5897/AJFS2015.1322

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. چارفی اول، رزوگا ف، مخلوف ع، برناز س. رفتار شیر الاغ عرب در هنگام اسیدی شدن نسبت به شیر گاو. فناوری لبنیات اینت جی(۲۰۱۸) ۷۱:۴۳۹-۴۵٫ doi: 10.1111/1471-0307.12447

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. کمال محمد، فوکانی محمد، کارویی ر. خواص رئولوژیکی و فیزیکی ژل های شیر شتر و گاو غنی شده با فسفات و کلسیم در طی ژل شدن ناشی از اسید. J Food Sci Technol. (۲۰۱۷) ۵۴:۴۳۹-۴۶٫ doi: 10.1007/s13197-016-2480-9

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Wang Y، Eastwood B، Yang Z، de Campo L، Knott R، Prosser C، و همکاران. خصوصیات رئولوژیکی و ساختاری شیرهای بدون چربی اسیدی شده و شیر خشک نوزادان ساخته شده از شیر گاو و بز. هیدروکلوئیدهای غذایی(۲۰۱۹) ۹۶:۱۶۱–۷۰٫ doi: 10.1016/j.foodhyd.2019.05.020

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ould Eleya MM, Desobry Banon S, Vetier N, Hardy J. مطالعه رئولوژیکی ژل اسید از شیر گاو، بز و گوسفند. لایت(۱۹۹۸) ۷۸:۴۵۳-۹٫ doi: 10.1051/lait:1998443

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Gamble JA، Besley AK، Ellis NR. ترکیب و خواص شیر بز در مقایسه با شیر گاو. گاو نر وزارت کشاورزی ایالات متحده(۱۹۳۹) ۶۷۱:۱-۷۲٫

Google Scholar

  1. Genene A, Hansen EB, Eshetu M, Hailu Y, Ipsen R. اثر عملیات حرارتی بر دناتوره شدن پروتئین آب پنیر و پنیر پذیری حاصل از شیر شتر. LWT. (۲۰۱۹) ۱۰۱:۴۰۴-۹٫ doi: 10.1016/j.lwt.2018.11.047

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Jasińska B. مقایسه اثر پپسین و تریپسین روی کازئین های بز، گاو، مادیان و انسان. Rocz Akad Med Bialymst. (۱۹۹۵) ۴۰:۴۸۶-۹۳٫

چکیده PubMed | Google Scholar

  1. Hodgkinson AJ، Wallace OAM، Boggs I، Broadhurst M، Prosser CG. هضم معده شیر گاو و بز: تاثیرشرایط هضمآزمایشگاهی نوزاد و کودک خردسال مواد شیمیایی مواد غذایی (۲۰۱۸) ۲۴۵:۲۷۵-۸۱٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2017.10.028

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Tagliazucchi D، Martini S، Shamsia S، Helal A، Conte A. فعالیت های بیولوژیکی و مشخصات پپتیدومی شیرگاو، شتر، بز و گوسفند هضم شدهآزمایشگاهی . Int Dairy J. (۲۰۱۸) ۸۱:۱۹-۲۷٫ doi: 10.1016/j.idairyj.2018.01.014

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Tagliazucchi D، Shamsia S، Helal A، Conte A. پپتیدهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین از شیر بز آزاد شده توسط هضمآزمایشگاهیگوارشی. Int Dairy J. (۲۰۱۷) ۷۱:۶-۱۶٫ doi: 10.1016/j.idairyj.2017.03.001

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Rutella GS, Solieri L, Martini S, Tagliazucchi D. انتشار تری پپتیدهای ضد فشار خون والین-پرولین-پرولین و ایزولوسین-پرولین-پرولین از کازئین های شیر گاو در طی هضم گوارشیآزمایشگاهیJ Agric Food Chem. (۲۰۱۶) ۶۴:۸۵۰۹-۱۵٫ doi: 10.1021/acs.jafc.6b03271

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Maathuis A, Havenaar R, He T, Bellmann S. هضم پروتئین و کیفیت فرمول شیر بز و گاو و شیر انسان تحت شرایط شبیه سازی شده نوزاد. J Pediatr Gastroenterol Nutr. (۲۰۱۷) ۶۵:۶۶۱-۶٫ doi: 10.1097/MPG.0000000000001740

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Almaas H، Cases AL، Devold TG، Holm H، Langsrud T، Aabakken L، و همکاران. هضم آزمایشگاهیشیر گاو و بز توسط آنزیم های معده و اثنی عشر انسانInt Dairy J. (۲۰۰۶) ۱۶:۹۶۱-۸٫ doi: 10.1016/j.idairyj.2005.10.029

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. El-Zahar K, Sitohy M, Choiset Y, Métro F, Haertlé T, Chobert JM. هیدرولیز پپتیک β-لاکتوگلوبولین گوسفند و α-لاکتالبومین. حساسیت استثنایی بتا-لاکتوگلوبولین گوسفند به پپسینولیز – سایپرز، باشگاه دانشInt Dairy J.(2005) 15:17-27. doi: 10.1016/j.idairyj.2004.06.002

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Inglingstad RA، Devold TG، Eriksen EK، Holm H، Jacobsen M، Liland KH، و همکاران. مقایسه هضم کازئین ها و پروتئین های آب پنیر در شیر اسب، گاو، بز و انسان توسط آنزیم های گوارشی انسان. Dairy Sci Technol. (۲۰۱۰) ۹۰:۵۴۹-۶۳٫ doi: 10.1051/dst/2010018

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mros S، Carne A، Ha M، Bekhit AE-D، Young W، McConnell، و همکاران. مقایسه زیست فعالی شیر گوسفند هضم شده کامل و بدون چربی با شیر بز و گاو هضم شده در سنجش های کشت سلولی عملکردی. Small Rumin Res. (۲۰۱۷) ۱۴۹:۲۰۲-۸٫ doi: 10.1016/j.smallrumres.2017.02.018

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Milan AM, Hodgkinson AJ, Mitchell SM, Prodhan UK, Prosser CG, Carpenter EA, et al. پاسخ های گوارشی به نوشیدنی های لبنی غنی شده گاو یا بز: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده. مواد مغذی(۲۰۱۸) ۱۰:۱۴۹۲٫ doi: 10.3390/nu10101492

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mills D. ظرفیت بافردر شرایط آزمایشگاهیپاراستامول محلول. بیهوشی (۱۹۸۹) ۴۴:۹۶۷-۹٫ doi: 10.1111/j.1365-2044.1989.tb09197.x

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Vaisman N, Reuven Y, Uzi M, Georgi G, Boehm G. شیر شتر و تخلیه معده. کلین نوتر(۲۰۰۶) ۲۵:۶۲۲-۵٫ doi: 10.1016/j.clnu.2006.02.011

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. کنگ اف، سینگ آر.پی. شبیه ساز معده انسان (HGS) برای مطالعه هضم غذا در معده انسان. J Food Sci. (۲۰۱۰) ۷۵: E627-35. doi: 10.1111/j.1750-3841.2010.01856.x

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ye A, Liu W, Cui J, Kong X, Roy D, Kong Y, et al. رفتار انعقادی شیر تحت هضم معده: اثر پاستوریزاسیون و درمان با دمای فوق العاده بالاشیمی موادغذایی (۲۰۱۹) ۲۸۶:۲۱۶-۲۵٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2019.02.010

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Schorsch C، Wilkins DK، Jones MG، Norton IT.  ژل کردن مخلوط کازئین-آب پنیر: اثرات حرارت دادن پروتئین های آب پنیر به تنهایی یا در حضور میسل های کازئین. J Dairy Res. (۲۰۰۱) ۶۸:۴۷۱-۸۱٫ doi: 10.1017/S0022029901004915

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Dannenberg F، Kessler HG. سینتیک واکنش دناتوره شدن پروتئین های آب پنیر در شیر. J Food Sci. (۱۹۸۸) ۵۳:۲۵۸-۶۳٫ doi: 10.1111/j.1365-2621.1988.tb10223.x

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Kaufmann W. تأثیرات درمان های تکنولوژیکی مختلف شیر بر روی هضم در معده. VI. تخمین غلظت اسید آمینه و اوره در خون: نتیجه گیری در مورد ارزیابی تغذیهMilchwissenschaft. (۱۹۸۴) ۳۹:۲۸۱-۴٫

Google Scholar

  1. Lacroix M, Bon C, Bos C, Léonil J, Benamouzig R, Luengo C, et al. درمان با دمای بسیار بالا، اما نه پاستوریزه کردن، بر سینتیک پروتئین های شیر پس از غذا در انسان تأثیر می گذارد. J Nutr. (۲۰۰۸) ۱۳۸:۲۳۴۲-۷٫ doi: 10.3945/jn.108.096990

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. دوان اف جی. شیر کشک نرم: بررسی انتقادی ادبیات. J Dairy Sci. (۱۹۳۸) ۲۱:۷۳۹-۵۶٫ doi: 10.3168/jds.S0022-0302(38)93028-0

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ye A, Cui J, Dalgleish D, Singh H. تشکیل و تجزیه لخته های ساختاری از شیر کامل در طول هضم معده. عملکردغذا(۲۰۱۶) ۷:۴۲۵۹-۶۶٫ doi: 10.1039/C6FO00228E

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ye A, Cui J, Dalgleish D, Singh H. اثر همگن سازی و عملیات حرارتی بر رفتار گلبول های پروتئین و چربی در طول هضم معده شیر. J Dairy Sci. (۲۰۱۷) ۱۰۰:۳۶-۴۷٫ doi: 10.3168/jds.2016-11764

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mulet-Cabero AI، Mackie AR، Wilde PJ، Fenelon MA، Brodkorb A. مکانیسم ساختاری و سینتیک هضم معدهدر شرایط آزمایشگاهیتحت تأثیر تغییرات ناشی از فرآیند در شیر گاو است. هیدروکلوئیدهای غذایی (۲۰۱۹) ۸۶:۱۷۲-۸۳٫ doi: 10.1016/j.foodhyd.2018.03.035

متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mulet-Cabero AI، Torcello-Gómez A، Saha S، Mackie AR، Wilde PJ، Brodkorb A. تأثیر نسبت کازئین ها و پروتئین های آب پنیر و محتوای لیپید بر هضم آزمایشگاهی و جذبخارجاز بدن . شیمی مواد غذایی (۲۰۲۰) ۳۱۹:۱۲۶۵۱۴٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2020.126514

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Mulet-Cabero AI، Egger L، Portmann R، Ménard O، Marze S، Minekus M، و همکاران. یک روش هضمآزمایشگاهینیمه پویا استاندارد شده مناسب برای غذا – یک توافق بین‌المللی. عملکرد غذا (۲۰۲۰) ۱۱:۱۷۰۲–۲۰٫ doi: 10.1039/C9FO01293A

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Ménard O, Bourlieu C, De Oliveira SCS, Dellarosa N, Laghi L, Carrière F, et al. اولین گام به سوی یک مدل ثابتدر شرایط آزمایشگاهیاجماع برای شبیه سازی هضم کامل نوزاد. مواد شیمیایی مواد غذایی (۲۰۱۸) ۲۴۰:۳۳۸-۴۵٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2017.07.145

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Bourlieu C, Menard O, De La Chevasnerie A, Sams L, Rousseau F, Madec MN, et al. ساختار شیر خشک نوزادان بر لیپولیز، پروتئولیز و تجزیه آنها در طول هضمآزمایشگاهیمعده تأثیر می گذارد. مواد شیمیایی مواد غذایی (۲۰۱۵) ۱۸۲:۲۲۴-۳۵٫ doi: 10.1016/j.foodchem.2015.03.001

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Meena S, Rajput Y, Sharma R. قابلیت هضم مقایسه ای چربی شیر بز، شتر، گاو و گاومیش. Int Dairy J.(2014) 35:153-6. doi: 10.1016/j.idairyj.2013.11.009

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Alférez MJM, Barrionuevo M, López Aliaga I, Lisbona F, Robles JC, Campos MS, et al. استفاده گوارشی از چربی شیر بز و گاو در سندرم سوء جذبJ Dairy Res. (۲۰۰۱) ۶۸:۴۵۱-۶۱٫ doi: 10.1017/S0022029901004903

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Teng F، Reis MG، Yang L، Ma Y، Day L. ویژگی های ساختاری تری گلیسرول ها به قابلیت هضم معده در شرایط آزمایشگاهیمتمایزچربی شیر گوسفند و گاو قبل و بعد از همگن کمک می کند. Food Res Int. (۲۰۲۰) ۱۳۰:۱۰۸۹۱۱٫ doi: 10.1016/j.foodres.2019.108911

چکیده PubMed | متن کامل CrossRef | Google Scholar

  1. Shani-Levi C، Alvito P، Andrés A، Assunção R، Barberá R، Blanquet-Diot S، و همکاران. گسترش مدل‌های هضمآزمایشگاهیبه جمعیت‌های انسانی خاص: دیدگاه‌ها، ابزارهای عملی و اطلاعات مربوط به زیستی Trends Food Sci Technol. (۲۰۱۷) ۶۰:۵۲-۶۳٫ doi: 10.1016/j.tifs.2016.10.017

متن کامل CrossRef | Google Scholar

کلیدواژگان: شیر، ترکیب، هضم، کشک، پروتئین، چربی، ساختار، معده

نقل قول: Roy D، Ye A، Moughan PJ  و Singh H (2020) ترکیب، ساختار، و دینامیک گوارشی شیر از گونه‌های مختلف – مروری. جلو. Nutr. ۷:۵۷۷۷۵۹٫ doi: 10.3389/fnut.2020.577759

دریافت: ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰

 پذیرش: ۰۲ سپتامبر ۲۰۲۰

تاریخ انتشار: ۰۶ اکتبر ۲۰۲۰

ویرایش شده توسط: David A. Sela ، دانشگاه ماساچوست آمهرست، ایالات متحده

بازبینی شده بوسیله:

Nauman Khalid ، دانشگاه مدیریت و فناوری، لاهور، پاکستان
Marco Iammarino ، Istituto Zooprofilattico Sperimentale di Puglia e Basilicata (IZSPB)، ایتالیا

ترجمه شده در ایران توسط: مهندس علیرضامحمودی ، عضو بخش پژوهش کارخانه دامداران دالانکوه

ویرایش شده در ایران توسط: مهندس حمیدرضاکامیارنژاد ، مدیر بخش پژوهش کارخانه دامداران دالانکوه

 

حق چاپ © ۲۰۲۰ Roy, Ye, Moughan and Singh. این یک مقاله با دسترسی آزاد است که تحت شرایط Creative Commons Attribution License (CC BY) توزیع شده است . استفاده، توزیع یا تکثیر در سایر انجمن‌ها مجاز است، مشروط بر اینکه نویسنده (نویسندگان) اصلی و صاحب (ها) حق نسخه‌برداری اعتبار داشته باشند و طبق رویه دانشگاهی پذیرفته شده، به انتشار اصلی در این مجله استناد شود. هیچ گونه استفاده، توزیع یا تولید مثلی که با این شرایط مطابقت ندارد مجاز نیست.

* مکاتبات Harjinder Singh, h.singh@massey.ac.nz

سلب مسئولیت: تمام ادعاهای بیان شده در این مقاله صرفاً متعلق به نویسندگان است و لزوماً نشان دهنده ادعاهای سازمان های وابسته به آنها یا ناشر، ویراستاران و داوران نیست. هر محصولی که ممکن است در این مقاله ارزیابی شود یا ادعایی که ممکن است توسط سازنده آن باشد، توسط ناشر تضمین یا تایید نمی شود.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم